CBRE telt 530 transacties in eerste halfjaar
In het eerste semester van 2014 kreeg 190.000 m² commerciële ruimte, verdeeld over 530 transacties, een nieuwe gebruiker. De opgenomen oppervlakte ligt behoorlijk boven het peil van dezelfde periode van 2013, toen de wijzer op 147.500 m² bleef staan. Toch is de verhuuractiviteit daarmee nog altijd niet op het niveau van de jaren voor 2013.
Vooral discounters, modeketens (Primark, H&M, Zara) en supermarkten sloten nieuwe contracten af, stelt CBRE vast. De grootste oppervlaktes (4.000 à 6.000 m²) werden opgenomen door Saturn (Duiven), Primark (Rotterdam Zuidplein) en Decathlon (Apeldoorn).
Behalve voor de G4 (Amsterdam, Rotterdam – dat met dank aan Primark de ranglijst aanvoerde met een opname van 13.500 m² – Den Haag en Utrecht) hadden de ketens vooral interesse voor Maastricht en Groningen. Hetzelfde was het geval voor de historische binnenstad van Leiden, waar H&M zich een goede trekker toonde voor het nieuwe project Catharijnesteeg.
Corio-transactie stuwt investeringscijfer op
Niet alleen de huurders lieten zich opmerken: ook de investeerders stonden niet langer aan de zijlijn. In het eerste semester werd 780 miljoen euro belegd in winkelvastgoed, bijna evenveel dan de 805 miljoen euro uit héél 2013. De verkoop van de portefeuille winkelvastgoed met elf shoppingcenters van Corio aan de joint venture van Mount Kellett en Sectie5 Investments (goed voor 176 miljoen euro) was hier een motor voor.
Andere belangrijke transacties waren de verkoop van het winkelcentrum De Vier Meren en het V&D-complex in Hoofddorp aan Wereldhave (138,8 miljoen euro) en de verkoop van het Factory Outlet Center Bataviastad (voor 115 miljoen euro) in Lelystad.
Het beeld van toenemende activiteit in Nederland komt volgens CBRE overeen met het beeld van Europa waar beleggers zich in het eerste halfjaar richtten op grote portefeuilles en grote winkelcentra.