Nederlanders houden de buidel dicht
In Nederland ging het consumentenvertrouwen er in juli opnieuw op achteruit. De index van het consumentenvertrouwen, die wordt opgemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek, daalde in juli met 2 punten naar -38 punten. De lichte daling kwam doordat de Nederlandse consumenten negatiever waren over het economisch klimaat. Hun koopbereidheid bleef onverminderd laag.
Het oordeel over de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies, veranderde nauwelijks. Daarin speelt ook de inschatting van de eigen financiële situatie een rol. De voorbije twaalf maanden was die iets minder ongunstig geworden, maar in de volgende twaalf maanden hebben de Nederlanders maar weinig vertrouwen. Met een erg zwakke Nederlandse arbeidsmarkt is dat allerminst verrassend.
Belg krijgt weer meer vertrouwen in de economie
De verbetering van het Belgische consumentenvertrouwen in juli was dan weer volledig toe te schrijven aan betere macro-economische vooruitzichten. Zo is de vrees voor een toename van de werkloosheid in de komende twaalf maanden duidelijk afgenomen. Dit hangt samen met een meer rooskleurige inschatting van de economie.
De index van het consumentenvertrouwen van de Belgische Nationale Bank verdapperde deze maand van -18 punten naar -16 punten. Dat er geen sterkere vooruitgang kwam, was te wijten aan de iets minder gunstige prognoses voor de persoonlijke financiële situatie en het spaarvermogen in het komende jaar. Mogelijke besparingen en/of nieuwe belastingen die de regeringen er overwegen om hun rekeningen op orde te krijgen, zijn hieraan niet vreemd.
De cijfers over het consumentenvertrouwen tussen België en Nederland komen op een andere manier tot stand en zijn dus niet onderling vergelijkbaar, de trends wel.