Groei in food en non-food
ING verwacht dat de omzet in de Nederlandse retail in 2015 met 1,6 procent zal groeien. Voor het eerst sinds 2007 zal er zowel bij food als non-food een groei waarneembaar zijn. Dit dankzij de verhoogde koopkracht, waardoor consumenten weer meer willen en kunnen uitgeven.
Volgens het CBS kwam de omzet in januari en februari al 0,8 procent hoger uit dan een jaar eerder. Het aantal verkopen steeg zelfs met drie procent. Webwinkels blijven daarbij de grootste groeiers, met alweer een dubbelcijferige groei in februari.
De verhoogde omzet betekent echter niet onmiddellijk een hogere marge. Vooral in de non-foodsector blijft het vanwege de prijsdruk voor veel retailers moeilijk om leefbare marges te handhaven.
Binnen de foodsector halen supermarkten een hogere omzet door een hoger verkoopvolume te genereren. Bij speciaalzaken stijgen de prijzen dan weer, terwijl het volume gelijk blijft, waardoor ze ook een hogere omzet laten optekenen. In de eerste twee maanden van 2015 steeg de omzet bij supermarkten met 2,5 procent. In 2015 zal de supermarktomzet volgens ING met 1,8 procent stijgen. In 2016 moet er ook een groei van 1,5 procent zijn. Voor dit jaar wordt een omzet van 34,5 miljard euro verwacht.
Fashion blijft achter
Bij non-foodretail steeg het verkochte volume in de maanden januari en februari met 3,3 procent, terwijl de prijzen met 1,9 procent daalden. Voor heel 2015 verwacht ING een omzetgroei van 1,5 procent.
Binnen de non-food zijn vooral de cijfers van de sector fashion opvallend. In de eerste twee maanden van het jaar daalde de omzet volgens het CBS met 0,3 procent, terwijl het volume met 3 procent steeg. Er worden vooral minder schoenen verkocht (-3,3 procent omzet). Toch verwacht ING dat ook fashion de komende maanden zal kunnen profiteren van de positieve signalen in andere sectoren. Voor zowel 2015 en 2016 verwacht het een omzetgroei van 1 procent.
Winkels in woninginrichting zagen hun omzet in de eerste maanden met 3,6 procent groeien. Doe-het-zelfwinkels hadden het in die periode dan weer moeilijk, met een daling van 4,3 procent. Die sector startte vorig jaar bijzonder sterk en kampt met een negatief effect naar aanleiding van het einde van de verlaagde btw op verbouwingen.
In de consumentenelektronica groeide het volume sterk, maar die groei werd volledig tenietgedaan door lagere prijzen. De omzet steeg zo met slechts 0,2 procent in januari en februari. ING verwacht een omzetgroei van 2 procent voor heel 2015.