Het voorbije jaar is de Nederlandse retail met meer dan 4% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Dat is de grootste groei in meer dan een decennium. De online verkoop maakte zelfs een sprong van 19,5%.
Bijna op niveau pre-crisis
Ten opzichte van 2016 is de omzet in de Nederlandse detailhandel vorig jaar met 4,2% gestegen. Daarbij ging het verkochte volume er met 3,1% op vooruit, blijkt uit cijfers van het CBS. Met die groei doet de detailhandel het fors beter dan in 2016, toen er sprake was van een groei van 1,6%. Het is de eerste keer sinds 2006 dat de omzet zo hard groeit.
De omzet lag in 2017 wel nog 0,5% lager dan in 2008. Dat is vooral te wijten aan de non-foodwinkels, waar de omzet nog steeds 13% lager ligt dan het niveau van voor de economische crisis. Bij de voedingsmiddelen is er dan weer een groei van 15% ten opzichte van de periode vlak voor de crisis. In 2017 steeg de omzet bij non-foodwinkels met 3,3% en het volume met 3,5%. De grootste stijgingen zijn te vinden in winkels voor doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en huishoudartikelen. Ook bij de andere sectoren was er sprake van groei, behalve bij consumentelektronica en recreatieartikelen.
De winkels in voedings- en genotmiddelen hadden vorig jaar 3,2% meer omzet: die stijging kwam er vooral dankzij prijsstijgingen, want het volume steeg met slechts 1%. Bij supermarkten was de groei groter dan bij speciaalzaken. Bij die laatste lag het volume ook lager dan een jaar eerder.
Online werd er in 2017 19,5% meer omzet gehaald. Handelaars met online als hoofdactiviteit zagen hun omzet met 18% stijgen, terwijl bij verkopers waar online handel eerder een nevenactiviteit de omzet met 22% groeide.