De omzet uit e-commerce is in Nederland in 2017 opnieuw met meer dan 10% gegroeid, maar ten opzichte van een jaar eerder is de groei wel vertraagd. In totaal werd er in 2017 22,5 miljard euro online uitgegeven.
“Steeds belangrijker”
“Het aandeel online verkopen van producten blijft doorgroeien en wordt steeds belangrijker binnen de Nederlandse detailhandel”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. In 2017 werd er 12,7 miljard euro uitgegeven aan producten, waardoor e-commerce in Nederland goed is voor 9,7% van de totale omzet binnen de retailsector. In 2016 was dat slechts 8,4%, vijf jaar geleden zelfs amper half zo veel. Dat blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.
Ten opzichte van 2016 is de groei wel vertraagd: vorig jaar steeg de online omzet met 13%, terwijl dat in 2016 nog 22% was. Ook het aantal online aankopen groeide trager: met 17% in 2017 tegenover +22% in 2016. 95% van de Nederlanders ouder dan 15 jaar deed in 2017 een online aankoop, goed voor een totaal van 201,7 miljoen aankopen.
De sterkste groei was te vinden in de schoonheidssector, waar de omzet in 2017 met 46% steeg. Ook bij ‘Food/Nearfood’ en bij ‘Home & Garden’ steeg de online verkoop met meer dan 30%.