Nederlandse consumenten doen hun online-aankopen hoofdzakelijk in eigen land. Slechts 15% van de online-uitgaven gebeuren in het buitenland, en dan liefst bij Zalando. Op Europees niveau blijken Nederlanders daarmee uitzonderlijk vaderlandsgezind.
Bovenal in eigen land
In 2019 gaven Nederlandse consumenten voor 3,5 miljard euro uit in buitenlandse webshops, goed voor 15,1% van al hun online-aankopen. Dit is een stuk minder dan gemiddeld in Europa: in de 16 landen van de Europese Unie doen consumenten gemiddeld 23,55% van hun online-aankopen in het buitenland.
De hoofdreden hiervoor is, volgens belangenorganisatie Cross-Border Commerce Europe, dat de grote Nederlandse webshops er al meer dan een decennium lang sterke gevestigde waarden zijn: Bol.com, Coolblue, Wehkamp en Albert Heijn. Zalando is weliswaar de favoriet van de Nederlanders als ze dan toch eens over de grens kleren gaan kopen.
In het jaarlijkse onderzoek van Cross-Border Commerce Europe eindigt Nederland daarmee op de 16e en laatste plaats in een rangschikking van de Europese landen waar consumenten het meest buiten de eigen grenzen kopen. Ook in 2018 bengelde het land al helemaal achteraan de staart.
Tweede grootste als aanbieder
Opvallend: hoewel Nederlanders zelf niet veel in het buitenland kopen, kopen buitenlanders wel veel bij hen. Nederland staat op de tweede plaats in de top tien van Europese landen die over de grenzen heen verkopen. Al zijn binnenlandse marktleiders Bol.com en Coolblue niet degene waarvoor Nederland in het buitenland bekend staat: de webshops die in de rest van Europa het meest verkopen zijn achtereenvolgens C&A, GPS-merk TomTom en EMP. Die laatste is bekend van de webshop Large voor rockliefhebbers.
Duitsland staat in de export-ranking weliswaar met stip op nummer een, met dank aan onlineleider Zalando. Thomann en Bikester vervolledigen er de top drie van meest internationale webshops. Opvallend: Duitsland levert het grootste aantal ‘cross-border’ webwinkels af. Het land telt liefst 116 toonaangevende webshops die in minstens drie Europese landen succes hebben. Daarbij horen zes marktplaatsen en 53 (50%) online ‘pure players’ zonder fysieke winkels.
De totale online cross-bordermarkt in de Europese Unie vertegenwoordigde in 2019 een omzet van 108,75 miljard euro, exclusief reizen. De grootste uitdagingen voor consumenten die online over de grens heen bestellen zijn leveringstijden, verkeerd geleverde goederen, beschadigde goederen en het retourbeleid. Gedurende de coronapandemie werden de logistieke uitdagingen nog veel prominenter, zag CBCommerce.