Omnia Retail, het Nederlandse bedrijf dat software ontwikkelde om snel online prijsaanpassingen door te voeren, krijgt van het Amsterdamse groeikapitaalfonds Connected Capital een miljoeneninvestering.
Meer dan half miljard vergelijkingen
De software die Omnia Retail ontwikkelde, wordt momenteel al gebruikt door een tachtigtal retailers (denk aan bol.com, Blokker en Decathlon). De software analyseert dagelijks meer dan een half miljard prijzen en voert vervolgens tot zeven miljoen prijsaanpassingen door. Nu beginnen ook steeds meer grote buitenlandse bedrijven aan de deur te kloppen. Met de investering wordt het aantal werknemers opgekrikt, om zo te kunnen voldoen aan de grotere vraag.
“Ze zijn de meest geavanceerde speler in Europa”, zegt Olaf te Spenke van Connected Capital aan het FD. “We hebben daar veel onderzoek naar gedaan. Wij verwachten een sterk groeiende vraag naar dit type software in Europa en daarbuiten.”
Op zoek naar marges
Het systeem van Omnia kijkt niet enkel naar de laagste prijzen, maar zoekt ook plaats waar de marges hoger kunnen zijn en bekijkt zelfs of het een goed idee is om meer te investeren in online reclame. Prijzen worden ook niet enkel aangepast op basis van de prijzen van de concurrentie: ook als de de voorraad bij concurrenten opraakt, als het product meer bekeken wordt of als het weer verandert, kan dat leiden tot prijswijzigingen.
Volgens de oprichters van Omnia wil hun software niet zeggen dat het voor de consument niet meer belangrijk is om te vergelijken. In sommige productgroepen kan het prijsverschil immers nog steeds oplopen van 15 tot 20%.