Nederlandse retailers klagen dat merkfabrikanten hen tegenhouden om in het buitenland te kopen, waardoor de prijzen hoger liggen. Het ministerie van Economische Zaken bevestigt dat nu.
Digitale etiketten
Europese fabrikanten en leveranciers belemmeren winkeliers om hun inkopen over de grens te doen, zo besluit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Deze territoriale leveringsbeperkingen zouden in Nederland bovendien leiden tot “een hogere consumentenprijs, een lagere winstmarge voor ondernemers en een beperkter productaanbod”.
Retailers gaven in het onderzoek aan dat ze inkoopbeperkingen ervaren bij 2 tot 4% van alle ingekochte goederen. Het kan ertoe leiden dat de inkoopprijzen voor die producten gemiddeld 10% hoger ligt. Vooral doe-het-zelfzaken, supermarkten en onlineplatforms krijgen ermee te maken.
Een van de barrières zijn de taaleisen voor etiketten, aldus de studie. De Nederlandse overheid stelt daarom digitale etiketten voor, die elke consument in zijn eigen taal kan raadplegen. Wel moet de haalbaarheid daarvan nog worden onderzocht. Producenten veranderen soms ook de verpakkingen per land, waardoor retailers moeilijk internationaal kunnen inkopen.
Verbod op inkoopbeperkingen?
“Het onderzoek bevestigt onze vermoedens dat inkoopbeperkingen een breder probleem vormen met negatieve gevolgen voor zowel ondernemers als consumenten. Dat wringt, zeker in tijden van hoge prijzen. Ik heb het onderwerp samen met mijn Belgische en Luxemburgse collegaministers dit najaar op de Europese agenda gezet”, zegt afscheidnemend economieminister Micky Adriaansens. De minister denkt daarbij aan een Europees verbod op territoriale inkoopbeperkingen, eventueel voorafgegaan door een wettelijk verbod in de Benelux-landen.
Laurens Sloot, bijzonder hoogleraar Ondernemerschap in de detailhandel aan de Rijksuniversiteit Groningen, nuanceert echter in een reactie op LinkedIn: de conclusie dat Nederlandse boodschappen 10% duurder zouden zijn, valt niet te onderschrijven vanuit het rapport. Territoriale inkoopbeperkingen willen ook “niet automatisch zeggen dat in Nederland duurder wordt ingekocht dan in Duitsland, België of Frankrijk”. “Daarnaast zijn er vaak lokale inkoopcondities afgesproken tussen fabrikant en retailer, bijvoorbeeld als het gaat om promokortingen.”