Het is een evidentie dat de uitschakeling van de Nederlandse nationale ploeg op het EK voetbal ook een impact heeft op de omzet van de supermarkten, maar dankzij ING kunnen we daar nu ook een cijfer op plakken: de “schade” loopt op tot potentieel 30 miljoen euro.
Meeromzet uit bier en borrelnootjes
De Oranjegekte kreeg zondag een onverwachte opdoffer: fans en analisten rekenden zich vooraf rijk omdat Nederland in de op papier makkelijkere tabelhelft richting de finale was beland. De ploeg van bondscoach Frank De Boer ging echter onverwacht onderuit tegen Tsjechië.
Nu moeten ook de supermarkten hun rekening opmaken: een wedstrijddag vertaalt zich namelijk snel in een fikse meeromzet omdat mensen extra bier, borrelnootjes en andere lekkernijen in huis halen om dan samen met familie en/of vrienden samen naar de match te kijken. Volgens ING-econoom Marten van Garderen levert dat de Nederlandse supermarkten algauw tien miljoen euro extra op – per wedstrijd.
Impact horeca
Een beetje voluntaristisch rekenwerk levert dan een totaalbedrag van dertig miljoen euro misgelopen omzet indien Nederland het tot in de finale had uitgezongen. Op een heel jaar beschouwd is dat uiteraard geen enorm drama, maar het zou evengoed fijn meegenomen geweest zijn.
Al moet dat rekenwerk wel wat genuanceerd worden. De supermarkten konden tot dusver profiteren van de coronamaatregelen die van kracht waren voor de horeca. Volgens Van Garderen leverde dat tijdens de afgelopen wedstrijden “enkele miljoenen euro’s” extra omzet op, bovenop die tien miljoen meeromzet. Sinds 26 juni zijn de maatregelen in Nederland verder versoepeld, waardoor het weer mogelijk is om op groot scherm te gaan kijken in cafés. Hoeveel omzet die cafés nu missen, is een berekening waar ING zich dan weer niet aan waagt.