Reorganisaties en dalende verkoop
Sanoma zegt het verlies vooral te wijten aan reorganisaties, maar ook aan een daling van de verkoop van losse magazines en van advertenties. In 2012 had het bedrijf ook al een verlies van 50 miljoen euro gemaakt. CEO Harri-Pekka Kaukonen zegt dat de reorganisatie zowel in Finland als Nederland naar behoren verloopt. “Op de Nederlandse magazinemarkt zullen we focussen op sterke merken in vijf specifieke domeinen“, zegt hij in een persbericht.
“In Finland heeft de grootse krant Helsingin Sanomat zijn redacties gereorganiseerd […] om verder te beantwoorden aan de noden van de lezers.” Voor 2014 verwacht Sanoma dan ook dat de netto-omzet lager zal liggen dan in 2013. Dat komt volgens het bedrijf omwille van enkele factoren: druk op de verkoop vanwege een zwakkere markt voor print magazines en verdere investeringen in digitale platformen.
Nederland grootste markt
De Nederlandse tak creëert 38 procent van de netto-inkomsten van Sanoma: een lichte stijging ten opzichte van 2012, toen dat nog 37,6 procent was. 36,8 procent komt uit Finland en België maakt met 11,4 procent de top 3 compleet. De Nederlandse omzet voor 2013 bedroeg 706 miljoen euro, een daling van 7,2 procent. Media Netherlands, dat verantwoordelijk is voor de magazines van Sanoma in Nederland, zag de totale circulatie met 7% terugvallen. Vooral de verkoop van losse nummers (-11%) zakte sterk.
Ook op vlak van reclame-inkomsten was er in Nederland een flinke daling (-9%). Bij printreclame was er zelfs een daling van een kwart op te tekenen. Op thuismarkt Finland bedroeg de daling maar twee procent. Ook online – de toekomst van het bedrijf volgens Sanoma zelf – was er over het gehele jaar een daling in de reclame-inkomsten: in Nederland zakten die met 1 procent, terwijl ze in Finland stabiel bleven. In het laatste kwartaal steeg online wel met dertien procent in beide landen.