Eerste muur met verkoopautomaten
Het is verkoopdirecteur Richard Wentges van Automated Retail Concepts die het nieuws verklapte aan RetailNews. Zijn bedrijf heeft ook al verkoopautomaten geplaatst op luchthavens in binnen- en buitenland, maar verlegt nu zijn aandacht naar winkelcentra, zoals New Babylon. Het is de eerste keer dat er een volledige muur geplaatst wordt, waarbij er producten te koop zijn van meerdere retailers.
Zo zullen klanten producten kunnen kopen van telecomaanbieder hollandsnieuwe of van de Chinese smartphoneproducent Huawei. In de toekomst zullen klanten ook het volledige online assortiment van een aanbieder via de verkoopautomaten kunnen bestellen en thuis laten leveren. “Daarmee wordt de connectie met online activiteiten in een offline omgeving gemaakt”, stelt Wentges.
Aanzetten tot impulsief kopen
Volgens Wentges zijn verkoopautomaten de perfecte oplossingen voor retailers die aanwezig willen zijn op een locatie met veel trafiek, zonder veel te moeten investeren in winkelruimte. Ook wanneer een shoppingcenter volzet is, kan een automaat de oplossing zijn om als retailer toch aanwezig te zijn. Ook stimuleren ze volgens Wentges impulsief koopgedrag.
“Consumenten halen uit The Shopping Wall producten waar ze geen verkoopondersteuning voor nodig hebben. Dat zijn producten die de consument kent en impulsief koopt omdat ze op dat moment op zijn netvlies landen.”