Twee gereputeerde marktonderzoeksbureaus worden één: NielsenIQ en GfK, allebei gespecialiseerd in consument- en shoppergedrag, gaan fuseren. Beide bedrijven zijn complementair, zegt hoofdaandeelhouder Advent International.
Aardverschuiving
De fusie tussen NielsenIQ en GfK mag gerust een kleine aardverschuiving worden genoemd in de wereld van het marktonderzoek. Het belang ervan is voor retailers en hun leveranciers bepaald niet gering.
GfK staat sterk op het vlak van marktdata in technologie en duurzame consumptiegoederen in 67 landen – maar volgt ook de FMCG-sector op de voet, onder andere met consumentenpanels. NielsenIQ focust vooral op FMCG in 90 landen.
De fusie tussen beide bedrijven moet verdere groei mogelijk maken, zowel in hun traditionele klantensectoren als in nieuwe marktsegmenten: ze willen hun activiteiten uitbreiden, zowel geografisch als verticaal.
Hoofdaandeelhouder van de nieuwe combinatie wordt Advent International, het investeringsfonds dat vorig jaar NielsenIQ overnam. GfK-eigenaars Nuremberg Instituten for Market Decisions (NIM) en KKR blijven aan boord als minderheidsaandeelhouders.