Twee op honderd
Dat is het trieste cijfer dat merken en bedrijven scoren op Facebook als het over hun geloofwaardigheid gaat. De andere achtennegentig op honderd Nederlandse jongeren hebben meer vertrouwen in wat op fora en blogs over een merk wordt gezegd of wat vrienden hen erover vertellen. Dat leidt Insites Consulting alleszins af uit een onderzoek bij ruim vierduizend jongeren.
Het probleem zit hem in het sociale aspect van die pagina’s: veel Facebookpagina’s laten namelijk totaal geen reactie, laat staan interactie, toe. Toch is dat precies waar het bij sociale media over gaat: wil je als bedrijf dat er over jouw pagina gesproken wordt en dat je merk als cool wordt ervaren, moet je luisteren naar je consumenten en hun aandacht proberen te trekken.
Te veel bedrijven gebruiken Facebook enkel om reclameboodschappen of oude reclamespots te posten, terwijl ze het medium eigenlijk zouden moeten gebruiken om de mening van het publiek te vragen (en er uiteraard ook effectief iets mee te doen). Dat stelt althans Joeri van den Bergh, die het boek “Maak je merk cool” publiceerde en ervan overtuigd is dat sociale media zeker hun nut als marketing instrument kunnen bewijzen. (GDW)