Tal van veranderingen
De nieuwe Europese Consumentenrichtlijn is al een aantal maanden aangekondigd, maar wordt in Nederland vanaf vandaag officieel in gebruik genomen. In de nieuwe wet hebben klanten onder andere recht op een langere bedenktijd na hun aankoop en dienen ze volgens de regels geïnformeerd te worden over het aangaan van een koopverbintenis met een winkel.
Omdat de impact van de nieuwe wet groot kan zijn op detailhandelaars, met name voor webverkopers, geven we al een samenvatting van de veranderde regels:
- De termijn van het herroepingsrecht gaat omhoog van zeven werkdagen naar 14 kalenderdagen.
- Retailers zijn verplicht om een modelformulier over het herroepingsrecht aan te bieden. Deze wetgeving gaat ook voor diensten gelden.
- Daarnaast is de termijn voor de terugbetaling van het betaalde bedrag teruggeschroefd van 30 naar 14 kalenderdagen.
- Uitzonderingen op het herroepingsrecht zijn producten die om hygiënische redenen niet meer geretourneerd kunnen worden. Wel kunnen deze artikelen verzegeld worden verzonden.
- Betaalde nummers, zoals 0900-nummers, zijn niet meer zomaar toegestaan; bestaande klanten moeten de retailer gratis kunnen bereiken.
- Een andere veelbesproken wijziging is de betaalknop voor online winkeliers. Vanaf vrijdag moet duidelijk worden gemeld dat een bestelling een betaalverplichting inhoudt.
- Tevens zijn aangevinkte hokjes met extra’s, zoals een annuleringsverzekering, verboden. Consumenten moeten deze voortaan zelf aanvinken.
Voor wie het allemaal nog eens rustig na wil lezen, is de hele wet hier te vinden.