Impulsen en ervaringen
“De consument is echt veranderd de afgelopen jaren. Waar hij vroeger meer functioneel kocht, koopt hij nu meer op impuls. Hij wil meer ervaring. Hij wil altijd alles op hetzelfde moment, zowel online als in de winkel”, stelt Van Zetten.
Om in te spelen op die veranderingen, is de inrichting van Hema nu meer gericht op impulsen en het verleiden van de klant. Zo probeert Hema zijn klanten nog steeds functionele producten aan te bieden, terwijl ze moeten worden aangespoord om ook nieuwe zaken te proberen.
Verrassend vermogen
“Aan de ene kant zie je basisartikelen, die je gewoon altijd nodig hebt. Die doen we nu in de wanden, zodat je gemakkelijker kunt navigeren en daar waar veel klanten komen, brengen we veel meer impulsartikelen, zodat we onze vernieuwing veel beter kunnen laten zien.” De basisartikelen zullen daarom ook veel minder vernieuwd worden dan de impulsproducten, die tegen een grote snelheid zullen roteren.
Om Hema zich daarbij te laten onderscheiden ten opzichte van de concurrentie is enkele maanden geleden ook een nieuwe bedrijfsunit opgericht, die moet waken over het “verrassend vermogen” van HEMA. Eén van de eerste realisaties in dat kader is een nieuw assortiment dat de naam ‘De Blijmakers’ mee heeft gekregen. Klik hier om er meer over te ontdekken op het Youtube-kanaal van RetailDetail.
Ook online veranderingen
Ook op vlak van online zijn er bij Hema veranderingen doorgevoerd. Alle fotokiosken worden omgebouwd naar internetzuilen, waar je foto’s zal kunnen laten afdrukken, maar ook meteen online kan bestellen. “We gaan nog meer assortiment toevoegen, dat we niet in de winkel hebben, maar dat alleen online is.”
Ronald van Zetten komt ook terug op de financiële perikelen die de laatste tijd rond Hema hangen. “Ik vind het erger voor het merk, dan voor mij persoonlijk en in veel gevallen is het ook misplaatst en niet terecht. Wat wel gebeurd is, is dat wij dit jaar geherfinancierd zijn.” Hij bevestigt echter wel dat het merk ijzersterk is en dat de financiële positie sterk is: “De realiteit is dat we een gezond bedrijf zijn.” Volgens hem zal 2014 een transitiejaar worden (klik voor filmpje) en moeten in 2015 de veranderingen echt hun effect hebben.
Tot slot stelt hij dat de uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk succesvol is en dat ze daarom de uitrol over het Kanaal willen versnellen (klik hier om het hele interview te zien).
Beauty en food krijgen ook makeover
Bij de makeover van Hema werd ook Hema Beauty onder handen genomen. Zo vertelt Ellen Visser van Hema dat elke winkel een nieuw make-upmeubel krijgt (zie filmfragment), waarin het complete assortiment beter tot zijn recht moet komen. Volgens Visser is één op de vijf make-upproducten die in Nederland worden verkocht, afkomstig van Hema.
Ook Rob Heesen, directeur food & horeca, vertelt over enkele veranderingen binnen zijn sector (klik voor filmpje). Zo wordt het assortiment bij Hema biologischer, zal er geen gebruik gemaakt worden van onnatuurlijke geur-, kleur- en smaakstoffen en waar mogelijk zal er duurzaam gewerkt worden – terwijl de prijzen niet de hoogte in zullen gaan. Een biologische variant van een product zal dus niet duurder zijn dan de niet-biologische.