De winnares van de Vedis Retail Scriptieprijs 2017 is bekend: Myrthe Montijn won de prijs en een bedrag van 3000 euro voor haar scriptie “Data-driven design for emotional engagement, designing a digital interaction for Nike Store”.
Emotie en gedrag voor een winnend design
Tijdens Retailpoort 2017, het jaarlijkse congres over detailhandel in Den Haag, haalde Myrthe Montijn het van concurrentes Lieke Gloudemans en Sophie Van Remmen. Een vakjury beoordeelde de inzending van de Delftse studente als een geslaagde “combinatie van academische vernieuwing, relevantie en kwaliteit van de toepassing van design thinking”. Opvallend in Montijns scriptie is de Nike Fitroom, een volledig digitale paskamer die gebruikmaakt van emotie en gedrag om de bezoeker zo persoonlijk mogelijk bij te staan bij het kiezen van (Nike-)kleding.
“Een concept dat zowel innovatief als breed toepasbaar is,” meent juryvoorzitter Kitty Koelemeijer: Myrthes scriptie “vormt een handleiding die zowat iedere retailer kan toepassen voor zijn of haar product”.
Strijd tussen klassiek en nieuw
Makkelijk was het selecteren van een winnaar zeker niet, voegt Koelemeijer toe, door de strijd tussen de nieuwe ‘Design Thinking’-methodologie en de klassieke wetenschappelijke benaderingen. “Die strijd zagen we ook terug in de ingezonden scripties én in de beoordeling door de jury.”
De VEDIS Retail Scriptieprijs werd dit jaar al voor de vierde keer uitgereikt door de retailorganisatie en heeft als doel om jong retailtalent te stimuleren en onderzoek in de verf te zetten dat daadwerkelijk relevant is voor de retailsector.