De NS wil niet langer zelf stationswinkels exploiteren. Het spoorbedrijf heeft besloten om zich volledig op zijn kerntaken te concentreren, om zo het imago van het bedrijf te verbeteren. De stationswinkels horen niet bij die kerntaken.
Vakbonden niet opgezet met plan
Voorlopig wordt het nieuws nog niet bevestigd door de NS, maar als het bedrijf echt stopt met het uitbaten van de stationswinkels, dan zullen ongeveer 5.000 werknemers van het bedrijf ergens anders onderdak krijgen.
In de stations zijn momenteel eigen formules zoals Kiosk, Broodzaak en Smullers te vinden, maar de NS baat ook filialen van AH to go, Starbucks en Hema uit. Het is nog niet duidelijk of alle activiteiten in een pakket zullen worden verkocht. Het is ook mogelijk dat de filialen van AH to go, Starbucks en Hema gewoon in handen van de respectievelijke moederbedrijven belanden.
De vakbonden denken alvast dat het afstoten van de retailactiviteiten een vergissing zou zijn. “Met retail verdient de NS ongeveer 70 miljoen euro per jaar. Waarom zou je dat dan afstoten?” aldus bestuurder Andries van den Berg van vakbond FNV aan de NOS. “Het zijn gewoon 5000 goede banen daar, die komen dan in andere handen. Wij voelen er niets voor om die mensen over te dragen aan de detailhandel. Ze zullen slechtere contracten krijgen.”
Als de NS toch besluit om de eigen winkels van de hand te doen, dan zegt FNV zich daartegen te zullen verzetten. “Wij zullen het niet accepteren. Ik ga niet onmiddellijk actie roepen, maar we zullen met de NS gaan praten. Onze inzet is dat retail bij het bedrijf blijft, dat het blijft meedingen op regionale lijnen en dat Qbuzz niet verkocht wordt.”