De Chinees-Nederlandse websupermarkt Ochama breidt uit in Europa: ook klanten in België, Frankrijk en Duitsland kunnen er voortaan bestellen voor thuislevering. Al schreeuwt het die expansie alleen in het Chinees van de daken.
Lanceringsstunts en gratis bezorging
Ochama is nu bijna een halfjaar in Nederland actief en heeft in die zes maanden aan populariteit gewonnen onder “Nederlandse schatjes” en gaat daarom deze maand officieel van start op de Europese markt, meldt het bedrijf zelf. Sinds 4 augustus biedt de dochter van Chinese e-commercereus JD.com ook thuislevering aan in België, Frankrijk en Duitsland.
Levering voor bestellingen boven de 79 euro is gratis, daar onder betalen klanten 4 euro leverkost. Om de versheid te garanderen, kunnen buiten Nederland nog geen verse of diepvriesproducten worden besteld, wat erop wijst dat de verzending gewoon vanuit de hoog geautomatiseerde Nederlandse fulfilmentcentra gebeurt.
Om meer klanten aan te trekken, biedt Ochama tussen 8 en 14 augustus elke dag meer dan 7 tijdelijke kortingsacties aan. Wie nieuwe gebruikers weet te werven, krijgt bovendien een kortingsbon van 5 euro per aangebrachte vriend. Die nieuwkomer ontvangt dan weer een welkomstpakket ter waarde van 25 euro. Het webwarenhuis werkt namelijk met een lidmaatschapsmodel: normaal betalen leden 10 euro per jaar (dit eerste jaar niet), maar in ruil krijgen ze op elke aankoop 10% korting.
Enkel voor Chinezen?
De webspeler omschrijft zichzelf als een Aziatische onlinesupermarkt met een assortiment van ruim 10.000 producten, waaronder “lokale FMCG, cross-border keukentoestellen, huismerken, Aziatische voeding en meer categorieën”. Bij de aanvang gooide de nieuwkomer vooral hoge ogen met zijn gerobotiseerde afhaalwinkels, waar consumenten niks kunnen kopen maar binnen de paar uren na bestelling kunnen ophalen. Ochama wil daarmee afhaling bevoordelen tegenover verzending, klonk het bij de lancering. Nu lijkt het bedrijf echter toch meer op bezorging in te zetten.
Op termijn wil Ochama een “grote influencer” worden in Europa. Ook andere landen zouden er in de toekomst bij komen. Als onderdeel van de Chinese onlinegigant is de nodig logistieke slagkracht er zeker, maar de vraag is of de formule westerse consumenten weet aan te spreken.
De manier waarop Ochama de uitbreiding aankondigt zegt al veel: in het Chinees, in een Wechat-bericht (de Chinese Whatsapp) rechtstreeks vanuit Peking. Ook de informele stijl van het bericht komt voor Europese consumenten ongewoon over. De Nederlandse dochter van e-commercereus JD.com lijkt zich vooral te richten op Chinezen in Europa.
Niet onderschatten
Toch mogen we de nieuweling zeker niet onderschatten, weet ook RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck, die de Chinese retailinnovaties van heel nabij opvolgt. “JD.com is een echte ‘juggernaut’, met een immense kracht achter zich. De rivaal van Alibaba haalde vorig jaar een omzet van zowat 150 miljard dollar, als die zich met volle kracht op de Europese markt werpt, gaan we nog wel wat zien.”
Jingdong, zoals JD.com voluit heet, onderscheidt zich dan ook door – nog meer dan de meeste andere e-tailers – in te zetten op technologie en robotica. “In Nederland hebben ze met robotwinkels een statement gemaakt, maar vier winkels is niet genoeg om de gewenste schaalvoordelen te bereiken. Bijkomend voordeel is dat ze nu ook in België, Duitsland en Frankrijk abonnementen kunnen afsluiten, dan heb je het over meer dan 160 miljoen potentiële klanten. Bovendien zit JD in de ‘databusiness’: het wil van die gebruikers precies te weten komen wat Europese consumenten denken, willen en kopen.”
Meer over de Chinese expansiedrang in retail en over het krachtige model van JD.com, kom je te weten in het nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail.