RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Ochama
  • Onderwerpen Expansie
  • Geografie BelgiëChinaDuitslandFrankrijkNederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland

icon
Algemeen9 augustus, 2022

De Chinees-Nederlandse websupermarkt Ochama breidt uit in Europa: ook klanten in België, Frankrijk en Duitsland kunnen er voortaan bestellen voor thuislevering. Al schreeuwt het die expansie alleen in het Chinees van de daken.

Lanceringsstunts en gratis bezorging

Ochama is nu bijna een halfjaar in Nederland actief en heeft in die zes maanden aan populariteit gewonnen onder “Nederlandse schatjes” en gaat daarom deze maand officieel van start op de Europese markt, meldt het bedrijf zelf. Sinds 4 augustus biedt de dochter van Chinese e-commercereus JD.com ook thuislevering aan in België, Frankrijk en Duitsland.

Levering voor bestellingen boven de 79 euro is gratis, daar onder betalen klanten 4 euro leverkost. Om de versheid te garanderen, kunnen buiten Nederland nog geen verse of diepvriesproducten worden besteld, wat erop wijst dat de verzending gewoon vanuit de hoog geautomatiseerde Nederlandse fulfilmentcentra gebeurt.

Om meer klanten aan te trekken, biedt Ochama tussen 8 en 14 augustus elke dag meer dan 7 tijdelijke kortingsacties aan. Wie nieuwe gebruikers weet te werven, krijgt bovendien een kortingsbon van 5 euro per aangebrachte vriend. Die nieuwkomer ontvangt dan weer een welkomstpakket ter waarde van 25 euro. Het webwarenhuis werkt namelijk met een lidmaatschapsmodel: normaal betalen leden 10 euro per jaar (dit eerste jaar niet), maar in ruil krijgen ze op elke aankoop 10% korting.

Enkel voor Chinezen?

De webspeler omschrijft zichzelf als een Aziatische onlinesupermarkt met een assortiment van ruim 10.000 producten, waaronder “lokale FMCG, cross-border keukentoestellen, huismerken, Aziatische voeding en meer categorieën”. Bij de aanvang gooide de nieuwkomer vooral hoge ogen met zijn gerobotiseerde afhaalwinkels, waar consumenten niks kunnen kopen maar binnen de paar uren na bestelling kunnen ophalen. Ochama wil daarmee afhaling bevoordelen tegenover verzending, klonk het bij de lancering. Nu lijkt het bedrijf echter toch meer op bezorging in te zetten.

Op termijn wil Ochama een “grote influencer” worden in Europa. Ook andere landen zouden er in de toekomst bij komen. Als onderdeel van de Chinese onlinegigant is de nodig logistieke slagkracht er zeker, maar de vraag is of de formule westerse consumenten weet aan te spreken.

De manier waarop Ochama de uitbreiding aankondigt zegt al veel: in het Chinees, in een Wechat-bericht (de Chinese Whatsapp) rechtstreeks vanuit Peking. Ook de informele stijl van het bericht komt voor Europese consumenten ongewoon over. De Nederlandse dochter van e-commercereus JD.com lijkt zich vooral te richten op Chinezen in Europa.

Niet onderschatten

Toch mogen we de nieuweling zeker niet onderschatten, weet ook RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck, die de Chinese retailinnovaties van heel nabij opvolgt. “JD.com is een echte ‘juggernaut’, met een immense kracht achter zich. De rivaal van Alibaba haalde vorig jaar een omzet van zowat 150 miljard dollar, als die zich met volle kracht op de Europese markt werpt, gaan we nog wel wat zien.”

Jingdong, zoals JD.com voluit heet, onderscheidt zich dan ook door – nog meer dan de meeste andere e-tailers – in te zetten op technologie en robotica. “In Nederland hebben ze met robotwinkels een statement gemaakt, maar vier winkels is niet genoeg om de gewenste schaalvoordelen te bereiken. Bijkomend voordeel is dat ze nu ook in België, Duitsland en Frankrijk abonnementen kunnen afsluiten, dan heb je het over meer dan 160 miljoen potentiële klanten. Bovendien zit JD in de ‘databusiness’: het wil van die gebruikers precies te weten komen wat Europese consumenten denken, willen en kopen.”

Meer over de Chinese expansiedrang in retail en over het krachtige model van JD.com, kom je te weten in het nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail.

Klik hier om er alles over te lezen.
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    “Over vijf jaar is Wibra dubbel zo groot”

    Wibra-topman Bas Duijsens ziet steeds minder “discountschaamte” en neemt nu zelfs Parijs in het vizier. Om de ambities waar te maken, gaat de retailer volgend jaar mogelijk op zoek naar externe financiering.

Evenementen
  • 8
    mei
    RETAILDETAIL CONGRESS 2025 – FASHION & LIFESTYLE EDITION
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN