Enkel woonwinkels evolueren positief
Het CBS wijt de daling vooral aan een ongunstigere samenstelling van de koopdagen in de maand november. November had in 2015 een zaterdag minder en een maandag meer dan in 2014. Daardoor daalde de omzet bij non-foodwinkels met meer dan 5 procent, maar ook binnen de foodsector was er sprake van een lichte daling.
In de non-foodsector daalde de omzet met 5,1 procent, maar ook het volume kende een terugval van 5,4 procent. De grootste klappen vielen in de moderetail, waar de omzet met 11,2 procent daalde ten opzichte van 2014, en in de sector huishoudelijke artikelen. Bij die laatste daalde de omzet met meer dan 20 procent.
Enkel de woonwinkels konden een positief resultaat neerzetten ten opzichte van 2014. In die branche steeg de omzet met 3,9 procent ten opzichte van een jaar eerder.
In de foodsector daalde de omzet met 0,7 procent, terwijl de prijzen net 0,7 procent hoger lager. Daardoor daalde ook het verkochte volume met 1,4 procent.
Aantal online bedrijven groeit fors
De online verkoop blijft ondertussen wel sterk groeien in Nederland. Daar steeg de omzet gemiddeld met 24,3 procent. Bij multichannelbedrijven was er sprake van een stijging van 22,8 procent, terwijl pure players 25,4 procent meer omzet haalden.
Het mag dan ook niet verbazen dat er sinds 2008 een ommekeer bezig is op vlak van het aantal webwinkels. Sinds 2008 is het aantal bedrijf dat vanuit een winkel verkoopt met 11,5 procent gedaald, terwijl er net 15,4 procent bedrijven is bijgekomen in die periode. Die stijging is dan ook volledig toe te schrijven aan het groeiend aantal webwinkels. Sinds het eerste kwartaal van 2008 is het aantal online spelers met maar liefst 292 procent gestegen, naar meer dan 31.000 bedrijven.