Supermarkten blijven sterkste presteren
“Het terugkerende optimisme biedt hoop voor de detailhandel in 2014. Het dal lijkt in zicht. Toch is voorzichtigheid geboden. De terugval in koopkracht is (in ieder geval tijdelijk) gestuit, maar meer ruimte voor uitgaven is niet of nauwelijks aanwezig”, zegt ING in zijn rapport ‘Visie op sectoren in 2014’.
De meeste sectoren moeten dan ook rekening houden met een terugval in omzet in 2014. ING ziet wel ruimte voor groei bij winkeliers die zich weten te onderscheiden. Ook in de supermarktbranche is er sprake van omzetgroei, al zou die terugvallen van 2,8% in 2013 naar 2,0% in 2014. De omzetgroei wordt ook vrijwel volledig gedragen door stijgende prijzen.
De foodspeciaalzaken ondervinden steeds meer concurrentie van supermarkten, omdat die hun aanbod steeds verder uitbreiden. In 2014 wordt in die sector dan ook een omzetdaling van 1,5 procent verwacht. Enkel bepaalde segmenten (zoals vis en buitenlandse voeding) en in bepaalde regio’s (onder andere Amsterdam en Utrecht) is er nog sprake van een groei van het aantal zaken.
Dat er wel meer viswinkels en winkels met buitenlandse voeding zijn, toont aan dat op bepaalde gebieden nog steeds nood is aan een winkel die meer biedt dan een gewone supermarkt. De klassieke bakkers en slagers komen echter wel steeds meer onder druk te staan.
Non-food ziet over vrijwel hele lijn omzetdaling
Ook in de kledingbranche is er een terugval van de omzet te verwachten in 2014, al zal die minder groot zijn dan dit jaar. De omzetdaling zou zakken van -4,0% naar -1,5% dankzij de stabilisering van de koopkracht in 2014. Voor schoenen vertraagt de omzetdaling van zes procent naar 2,5 procent.
In de sector van de wooninrichting is er voor de eerste keer in jaren min of meer sprake van een stabilisering: na een daling van 7,7 procent in 2012 en zes procent in 2013, zou de omzet van woonwinkels maar twee procent dalen in 2014. De sector blijft wel druk ondervinden van problemen op de woningmarkt en strengere regels op onder andere hypotheken.
Bij doe-het-zelf is het verhaal min of meer hetzelfde: de omzet blijft in 2014 dalen (-2,0%), maar doet dat minder steil dan in 2012 (-6,5%) en 2013 (-7,0%). Doe-het-zelf blijft wel onder druk staan omwille van minder nieuwe of gerenoveerde woningen. Daarom zoekt het extra omzet in nieuwe segmenten, zoals wooninrichting en tuinieren.
Consumentenelektronica kreeg in 2013 een flinke klap met een omzetdaling van 7,5 procent, maar ook deze sector zou in 2014 zou gedeeltelijk herstellen (-1,5%). Deze sector snakt naar vernieuwende producten, die de klant opnieuw naar de winkel trekken. De nieuwe generatie gameconsoles en het offensief van de tv-industrie zouden op dat vlak een verademing kunnen zijn, maar “internet wint nog steeds terrein op de winkelstraat”.
Persoonlijke verzorging en automarkt presteren iets beter
De sector van de persoonlijke verzorging is de enige van de non-foodsectoren die een lichte stijging kan laten optekenen. Net als dit jaar zou in 2014 de omzet met een half procent stijgen. Binnen de sector zijn het wel vooral de winkels in parfums en cosmetica die voor de stijging zorgen, drogisterijen komen dan weer steeds meer onder druk te staan.
De autosector zal dit jaar ongeveer 390.000 wagens verkopen, een flinke terugval ten opzichte van de 502.000 auto’s in 2012. Voor 2014 wordt een verkoop van 425.000 eenheden verwacht dankzij de vervangingscyclus van de zakelijke markt, maar particulieren blijven dan weer langer met dezelfde wagen rijden. Ook het aantal gereden kilometers valt fors terug, wat drukt op de omzet voor onderhoud en onderdelen.