De omzet van online warenhuis fonQ is vorig jaar met 35% gegroeid, net als in 2014, en kwam uit op 66 miljoen euro. FonQ verstuurde afgelopen jaar ruim negenhonderdduizend pakjes naar klanten, 30% meer dan in 2014.
Merk laden met TV-reclame en magazine
Het online warenhuis, gespecialiseerd in woon- en tuinaccessoires en cadeauartikelen, verlegde de focus een paar jaren geleden ‘van de rationele naar de emotionele transactie’. Om het merk te laden en de naamsbekendheid uit te breiden startte het bedrijf met TV-reclame en werd klantenmagazine Mooi Magazine gerestyled.
Mede hierdoor steeg de naamsbekendheid in Nederland naar 65%, tegen 22% voorheen. Radio en buitenreclame zijn een volgende stap in de crossmediale strategie van fonQ, maakte directeur Patric Kerssemakers bekend. Het webwarenhuis blijft zich ook verder richten op groei in samenwerking met zijn leveranciers en het uitbouwen van de organisatie. Ook buiten de grenzen draait het goed: inmiddels komt meer dan 10% van de omzet uit buitenlandse domeinen en dit jaar komt er nog meer nadruk op het genereren van buitenlandse omzetstromen.
FonQ groeit sinds enkele jaren harder dan de markt en dan wehkamp en Create2Fit, die eveneens onder de online retailgroep RFS Holland Holding vallen. Het webwarenhuis zou mede door die stevige marktgroei door moederbedrijf RFS te koop zijn gezet.