Omzet daalt door afstoten C1000-filialen
De consumentenomzet van Jumbo klokte in de eerste zes maanden af op 3,164 miljard euro, 26% meer dan een jaar geleden. Op vergelijkbare basis was er sprake van een groei van ‘slechts’ 1,2%, maar volgens marktonderzoeker GfK is ook dat beter dan het gemiddelde van de markt, die met 0,7% groeide.
De geconsolideerde omzet daalde van 3,76 miljard euro naar 3,56 miljard euro, door het afstaan van 125 C1000-winkels aan Coop en Ahold. Die winkels waren samen goed voor een omzet van ongeveer 1 miljard euro. Jumbo bouwde zelf ook nog eens 79 C1000-filialen om en opende onlangs zijn 100e afhaalpunt voor online bestellingen. Het marktaandeel van de keten kwam uit op ongeveer 19%.
Leveren aan huis
“Na ruim vijf jaar enorm hard groeien, ombouwen en integreren van achtereenvolgens Super de Boer en C1000, kunnen we ons nu focussen op het optimaliseren van onze formule en organisatie. De afgelopen jaren hebben we Nederland geel gekleurd en op enorme schaal laten kennismaken met Jumbo, nu is het tijd om de lat in alle opzichten nog hoger te leggen en de klant de beste versie van onszelf te geven. Een formule waarbij de verwachting van elke klant wordt overtroffen”, zegt CEO Frits van Eerd.
Voor de rest van het jaar wil Jumbo een aantal supermarkten verbouwen en uitbreiden en in november opent een derde Foodmarkt in Veghel. Daarnaast wil de keten vanaf dit najaar leveringen aan huis beginnen testen.