Sterke online groei
Metro Cash & Carry is met een omzet van 29,69 miljard euro nog altijd de grote slokop binnen de Metro Group, maar de omzet binnen die keten daalde het voorbije jaar wel met 2,7 procent. De daling is volledig te wijten aan wisselkoerseffecten. Anders zou de omzet stabiel zijn gebleven. De vergelijkbare omzet ging voor wisselkoerseffecten met 0,9 procent de hoogte in.
Betere resultaten waren er voor Media-Saturn, waar de omzet met 3,6 procent steeg naar 21,74 miljard euro. Op vergelijkbare basis was daar sprake van een groei van 3,1 procent. De online omzet groeide bijzonder sterk en kwam 20 procent hoger uit op 1,8 miljard euro. De online verkoop is nu goed voor meer dan 8 procent van de totale omzet. De keten Real zag zijn omzet dan weer met 8,3 procent dalen naar 7,74 miljard euro.
Alles samen maakte de Metro Group in het jaar 2014/15 een winst van 714 miljoen euro. Een jaar geleden moest de groep het nog stellen met een winst van 182 miljoen euro. De sterke stijging is voornamelijk te danken aan de verkoop van enkele afdelingen van het bedrijf, waaronder Galeria Kaufhof. Ook op vergelijkbare basis groeide de omzet van de Metro Group met 1,5 procent in het voorbije financiële jaar.
Metro Group verwacht voor het komende boekjaar een lichte groei in totale omzet, waarbij ook de vergelijkbare omzet zal stijgen tegen het tempo van 2014/15.