Lager dan verwacht
Elektronicatak Media-Saturn heeft niet enkel te kampen met een verhoogde concurrentiestrijd met online retailers, maar het moet ook een heleboel interne problemen oplossen na het vertrek van de CEO. Die lag wederom in de clinch met Eric Kellerhals, de minderheidsaandeelhouder met vetorecht.
De elektronicareus zag de omzet in het eerste kwartaal met 3,1 % teruglopen tot 6,86 miljard euro, wat volgens het bedrijf te wijten is aan een “voortdurend uitdagende marktomgeving”. Daarom heeft Metro zijn oudere vooruitzicht bijgestuurd, want in het verleden sprak men nog over “sterk stijgende” inkomsten.
De grootste aandeelhouder, met 79% van de aandelen in Media-Saturn, denkt nu dat de EBIT-cijfers (inkomsten voor intresten en belastingen) ongeveer op hetzelfde niveau zullen zitten als de cijfers van vorig jaar. Over het algemeen behoudt Metro wel de eigen vooruitzichten qua inkomsten en winst voor het voltallige fiscale jaar, aangezien andere afdelingen de terugval bij Media-Saturn zullen wegwerken.
Groepsomzet 5% gedaald
Ook de andere takken van het Duitse handelsconcern – de groothandel (Makro en Metro Cash & Carry), de supermarkten (Real) en de warenhuizen (Kaufhof) – ondervinden tegenwind. Pasen viel dit jaar niet in het eerste kwartaal en bovendien blijft de groep last hebben van de dure euro.
Daardoor zakte de totale omzet met ruim 5% tot 33 miljard euro (inclusief de verkoop van activiteiten in Oost-Europa). Metro boekte wel een nettowinst van 182 miljoen euro, een mooie sprong voorwaarts in vergelijking met de 20 miljoen euro van een jaar eerder, maar toen waren er wel flink wat eenmalige kostenposten en herstructureringslasten.
Ondanks de turbulente tijden houdt topman Koch dan ook vast aan zijn winstverwachting voor het gehele boekjaar.