Kleinste groei voorbije 5 jaar
De Brits-Nederlandse producent van voedings- en verzorgingsmerken als Knorr, Lipton, Axe en Dove zag de omzet vorig kwartaal met 2% dalen tot 12,2 miljard euro. Enige troost: exclusief het negatieve effect van de wisselkoersen was er een onderliggende groei van 2,1%. Toch is ook dat de magerste groei van de afgelopen 5 jaar, en zelfs die is bijna volledig te danken aan prijsverhogingen.
De verkoop van voedingsmiddelen nam met bijna 1% af, vooral door de slechte markt voor margarine. De kwakkelzomer in Europa deed de ijsverkoop dan weer geen goed (-1,1%). Unilever verkocht wel meer zeep, shampoo en deodorant (+1,1%), al neemt het groeitempo duidelijk af, vooral door de terugvallende vraag in China. De kleinste tak, die van de ‘Home Care’-producten (o.m. Omo), groeide met 2,1%.
Regionaal blijft de Europese markt het zwakst, met een terugval van 4,3%. Azië liet nog een groei optekenen van 3,1% en Amerika ging er 6,8% op vooruit.
“Momenteel zit alles tegen”
In een toelichting aan persbureau AFN vond financieel directeur Jean-Marc Huët dat momenteel alles tegenzit voor Unilever. “De resultaten voldoen niet aan onze verwachtingen. De vertraging is sterker dan we aan het begin van het jaar voorzagen. Dat is zo in China en in Zuidoost-Azië, terwijl we ook last hebben van de onrust in het Midden-Oosten en in Rusland.”
In Europa is volgens Huët duidelijk sprake van deflatie, met name in Groot-Brittannië en Frankrijk. “Op termijn zien we duidelijk kansen voor structurele groei, maar nu zitten we in een perfecte storm”, zo zei hij.
Topman Paul Polman van zijn kant benadrukt dat Unilever het met een onderliggende groei van 3,2% over de voorbije 9 maanden beter doet dan de concurrentie. Het concern handhaaft dan ook de verwachting van een winstgevende groei in 2014, maar “de marktomstandigheden zullen moeilijk blijven, minstens voor de rest van het jaar”, aldus Polman.