Schoenenmarkt geeft “wisselend beeld”
De omzet bij de vergelijkbare activiteiten in Fashion steeg in het eerste kwartaal, zo meldt Macintosh in zijn trading update over de eerste periode van 2012. Vooral Scapino profiteerde van de gunstige winterse weersomstandigheden begin februari. Voor de andere schoenenformules, zoals Brantano en Manfield, houdt de groep het bij “een wisselend beeld”.
De omzet bij de vergelijkbare activiteiten in Fashion daalde in april door het slechtere weer, vergeleken met dezelfde maand in 2011, toen het in onze contreien schitterend weer was en iedereen zomerschoenen kocht.
Negatief halfjaarresultaat “niet uitgesloten”
Voor een goed begrip: in de update zijn de resultaten van Halfords en GP Decors, die nog altijd in de etalage staan, niet meer verrekend. Voor het eerst zijn nu wel “de eerste, verlieslatende, maanden van Jones Bootmaker mee geconsolideerd. Dit resulteerde conform verwachting in een behoorlijk lager bedrijfsresultaat. Het is niet uitgesloten dat het bedrijfsresultaat op halfjaarbasis hierdoor negatief zal uitkomen”, klinkt het in Maastricht.
Het management vindt de situatie in de markt bovendien te onzeker om een voorspelling te geven voor de eerste helft van 2012, maar voegt er wel aan toe dat de eerste maanden van het jaar de minst belangrijke zijn: “Bijna het gehele jaarresultaat wordt gerealiseerd in de tweede jaarhelft.”
Online +70%
De omzet die Macintosh Retail Group intussen realiseert via zijn internetwinkels nam tussen januari en 21 april 2012 met 70% toe en is nu al goed voor 9 miljoen euro. Een sterke prestatie, nadat de groep over heel 2011 al 40% omzetgroei behaalde via zijn webshops. Die verkochten dat jaar voor alles samen 25,1 miljoen euro. Op basis van dat cijfer riep Macintosh zichzelf toen al uit tot “Grootste online schoenenretailer van de Benelux“.