Marktplaatsen voor tweedehandsgoederen groeien wel twintig keer sneller dan de totale retailmarkt. De combinatie van lage prijzen en duurzaamheid blijkt een succesfactor. eBay is en blijft veruit de grootste.
Inflatie speelt mee
“ReCommerce”, of de verkoop van consument tot consument van tweedehands, opgeknapte en hergebruikte artikelen op online marktplaatsen, vertegenwoordigt in de Europese Unie dit jaar een omzet van 75 miljard euro, of 10% van de totale e-commercemarkt. Naar verwachting groeit de verkoop tegen 2025 met 60% naar 120 miljard euro, of 14% van de totale onlineverkopen. 93% van de consumenten zegt dat de hoge inflatie van invloed is op hun beslissing om tweedehands artikelen te kopen en te verkopen.
Eén en ander blijkt uit nieuw onderzoek van het kennisplatform Cross-Border Commerce Europe: zopas verscheen de derde editie van de “Top 100 Cross-Border Sustainable Marketplaces Europe”, een jaarlijkse analyse van de prestaties op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen van de honderd beste cross-border marktplaatsen in Europa. Dat eBay de onbetwiste nummer één blijft, zal niemand verbazen: de verkoop van tweedehandsspullen is immers een essentieel onderdeel van het ecosysteem van eBay-verkopers in de EU.
Elektro, mode en auto’s
Het rapport bekijkt ook enkele retailsectoren in detail. In consumentenelektronica gaat elk jaar voor 45 miljard euro aan producten verloren omdat ze niet hersteld worden. Smartphones vertegenwoordigden in 2021 zowat 12% van het wereldwijde elektronisch afval. Momenteel is ververkoop van tweedehands en ‘refurbished’ toch al goed voor een aandeel van 11%. Marktplaatsen die zich hierin onderscheiden zijn het Franse Backmarket en het Duitse Rebuy, die van gerecycleerde en herstelde elektronica de eerste keuze willen maken.
In de modesector is tweedehands online al goed voor 20 miljard euro, en verwacht men bijna een verdubbeling naar 37 miljard euro in 2025. Het marktaandeel van tweedehands zou in die periode oplopen van 14,5% naar 21%. De motoren achter die groei zijn platformen als Vinted en Vestiaire Collective.
Bijna de helft van de online autohandel is vandaag al ReCommerce, op zoekertjes-marktplaatsen als Autoscout24, Lacentrale.fr en Mobile.de.