In de eerste zes maanden van 2017 zijn de online bestedingen in Nederland met 13% gestegen naar 10,66 miljard euro. Een opmerkelijke stijging zit in het aantal online aankopen vanuit fysieke winkels.
Helft meer speelgoed
In de eerste helft van het jaar werd 23% van alle bestedingen aan producten en diensten online gedaan, tegenover 21% een jaar eerder. 5,89 miljard euro ging naar producten (+16%), de overige 4,77 miljard euro werd uitgegeven aan diensten (+9%). Speelgoed was met een groei van 43% de grootste groeier, op de voet gevolgd door Health & Beauty (+41%). De verkoop van Kleding, Home & Garden en Eventtickets groeide met ongeveer een kwart.
Het online aandeel van producten is momenteel al goed voor 12% van de totale omzet van 48,9 miljard euro in Nederland in de eerste zes maanden van het jaar. Vorig jaar lag dat aandeel op 10,6%. Thuiswinkel.org verwacht dat er dit jaar meer dan 200 miljoen online aankopen plaatsvinden.
Alle groei dankzij e-commerce
“De vandaag gepubliceerde cijfers laten echter ook zien dat nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel afkomstig is van de online activiteiten van webwinkels en van winkels in de winkelstraat die ook online producten verkopen”, zegt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. “De groei van 16 procent van online productverkopen vormt de basis van de groei van de Nederlandse detailhandel en is een uitdrukking van het veranderende aankoopgedrag van Nederlandse consumenten.”
In het eerste halfjaar deed dan ook 89% van de Nederlanders minstens een online aankoop, wat neerkomt op 12,4 miljoen kopers. Gemiddeld deden ze 7,4 aankopen, tegenover 6,5 in 2016. Ook het gemiddelde bedrag nam toe: van 757 euro naar 858 euro.
Opmars smartphone
Momenteel worden 7% van de aankopen via smartphone gedaan, tegenover 4% een jaar eerder. Een kwart van de Nederlanders heeft in het tweede kwartaal een aankoop gedaan via de smartphone. Het aandeel van de tablet stijgt van 12 naar 14%, het gecombineerde aandeel van desktop en laptop is gedaald van 82 naar 77%.
Vrijwel nieuw in het lijstje zijn de aankopen die online in de winkel worden gedaan. Het gaat daarbij nog maar over 1% van alle aankopen, maar het toont aan dat steeds meer handelaars hun webshops ook toegankelijk maken in de winkels, door het plaatsen van kiosken waar de klant het volledige assortiment kan ontdekken en bestellen.