Kleine groep zorgt voor 55% omzet
Meer dan 55 procent van de totale omzet wordt door 2,5 procent van de online shoppers gehaald: zij besteden ongeveer een derde van hun totale uitgaven voor food online. Deze groep bestelt ongeveer één keer per twee weken online.
Populaire artikelen zijn zaken als koffie, persoonlijke verzorging, wijn, diervoeding en luiers, blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau GfK. Bij foodspeciaalzaken is het aandeel van de online omzet groter. Daar wordt 5,7 procent van de totale omzet online opgehaald.
Zondagomzet neemt toe
De totale omzet van Nederlandse supermarkten is volgens GfK in november met 0,8 procent gestegen naar 2,56 miljard euro. De groei per kassabon was slechts 0,2 procent: gemiddeld wordt er nu per bezoek 21,87 euro uitgegeven.
Ook het belang van de zondagomzet is toegenomen. Die is nu al goed voor 3,35 procent van de totale omzet en in de drie grootste steden is dat aandeel zelfs 6 procent.