Volgens Thuiswinkel.org zal de online omzet in de drie weken naar Kerstmis 34% hoger liggen dan een jaar eerder. De gemiddelde weekomzet stijg zo naar 309,5 miljoen euro, terwijl dat voor de rest van het jaar slechts 231 miljoen euro was.
Niet enkel kerstcadeaus
In de drie weken rond 6 en 24 december verwacht Thuiswinkel.org zo dat er in totaal meer dan 928 miljoen euro aan online aankopen wordt uitgegeven, waarvan 235 miljoen euro specifiek omwille van kerstaankopen. “Het extreme weer dat vorige week ons land teisterde heeft voor een flinke boost in online aankopen gezorgd. Consumenten kozen daarmee voor het gemak van online shoppen zodat ze zelf niet naar buiten hoefden en toch hun aankopen op tijd binnen hadden”, aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.
“Hierbij gaat het overigens niet meer alleen om kerstcadeaus, want werkelijk alle denkbare kerstzaken worden online besteld”, klinkt het. Ook dit jaar is er een toename voor de verkoop van luxeproducten in de aanloop naar Kerstmis en ook multimedia, zoals muziek, games en boeken, blijven het goed doen.