De Belgische e-commerce kende in het derde kwartaal een mooie groei, die grotendeels te danken is aan een inhaalbeweging: Belgen profiteren volop nu ze weer kunnen reizen, maar ze besparen op de aankoop van (luxe)producten.
Gemiddelde besteding stijgt
In het derde kwartaal van 2022 besteedden Belgen 3,6 miljard euro online, een stijging met 12% vergeleken met vorig jaar. Voor de drie kwartalen samen sinds januari, gaat het om een omzet van 10,8 miljard euro, of een stijging met 23%. Het aantal shoppers daalde wel licht: 6,9 miljoen Belgen shopten in het derde kwartaal online (-2%). Samen deden ze 40,9 miljoen online aankopen, evenveel als een jaar geleden. De gemiddelde besteding per online shopper steeg met 14%, van 462 naar 525 euro. Dat blijkt uit BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK voor sectorfederatie BeCommerce.
Achter de cijfers gaan uiteenlopende trends schuil. De online aankoop van essentiële producten, zoals voeding en dranken, kent nog een groei, maar de omzet van luxeproducten, zoals kledij, speelgoed en huishoudelektro, daalt. De consument bespaart in een periode van onzekerheid.
Reizen in de lift
Anderzijds stijgt de online verkoop van pakketreizen, vliegtuigtickets en accomodaties. “De Belg verkoos dit derde kwartaal ervaringen boven luxeproducten, wellicht is hier ook sprake van een ‘inhaalmanoeuvre’ na de strengere maatregelen van 2020 en 2021 voor reizen en evenementen”, ziet woordvoerder Viktor Nuytten van BeCommerce. “Vooral de reizen stonden heel sterk. Per aankoop spendeert de Belg gemiddeld 799 euro aan pakketreizen en 384 euro aan reizen (vliegtuigtickets en accommodatie) buiten een pakket.”
Bancontact blijft het populairste online betaalmiddel, goed voor 52% van alle online aankopen en 43% van alle online uitgaven. Shoppen doen consumenten nog steeds het vaakst op de laptop, al wint de smartphone verder aan populariteit, goed voor 29% van de online aankopen. Het gemak om van thuis te bestellen blijft voor 4 op 10 shoppers de belangrijkste reden om online te winkelen, verzendkosten blijven de grootste drempel voor 35% van de shoppers, toch beduidend minder dan de 45% van een jaar geleden.