Hoewel het totale aantal faillissementen in België records breekt, blijft de retailsector standhouden, blijkt uit cijfers van statistiekbureau Statbel. De goede cijfers voor de moderetail vallen op.
De impact van Makro
Tussen januari en september werden in België 7.401 bedrijven failliet verklaard. Dat aantal ligt 6% hoger dan het gemiddelde van de voorbije vijftien jaar, blijkt uit informatie die statistiekbureau Statbel verzamelt bij de ondernemingsrechtbanken en waarover De Tijd rapporteert. Er zijn wel grote verschillen per sector.
Horeca en retail (groot- en detailhandel) zijn traditiegetrouw samen goed voor 40% van alle falingen, maar in de retail ligt het aantal faillissementen dit jaar 13,4% onder het langjarig gemiddelde. Dat kostte wel 5.108 banen, 19,1% meer dan gemiddeld. Dat cijfer is wel grotendeels verklaren is door het grootste faillissement van de afgelopen jaren: dat van Makro, waarbij 1.992 banen verloren gingen.
Mode doet het goed
In de sector van de supermarkten waren er dit jaar tot nu toe 183 faillissementen, 9,7% meer dan gemiddeld. Er gingen zelfs 491,3% meer jobs verloren, 2.424 in totaal, en dat is uiteraard opnieuw te verklaren door het dossier Makro. Bij de voedingsspeciaalzaken zien we het aantal faillissementen met 6% stijgen bij de bakkers en met 14,7% bij de slagers. Bij viswinkels daalde het aantal faillissementen met 3,2%, bij drankenwinkels met 14,9%, bij de groenten- en fruitwinkels met 28,1%.
Opmerkelijk is dat de modesector bijzonder goed uit de cijfers komt: 25,6% minder faillissementen bij de kledingwinkels, 28% minder bij de schoenenwinkels, 55,9% minder bij de textielwinkels. In tegenstelling tot andere sectoren zijn het in de mode vooral oudere bedrijven die failliet gaan.
Bij interieurwinkels lag het aantal faillissementen 41,9% lager, bij de meubelwinkels was dat 40,9%, bij de verfwinkels 6,7%. In de elektroretail waren er 33,3% minder faillissementen, in de informaticaretail 51,6%. Er gingen wel 2,6% meer cosmeticawinkels failliet en 15,4% meer juweliers.