Mexx-ervaring leidt tot nieuwe concepten
Chadha verkocht twaalf jaar geleden zijn modemerk Mexx voor honderden miljoenen, een beslissing die hem moeilijk viel maar die noodzakelijk was. “Met Mexx heb ik te lang gewacht met de volgende grote stap. Ik geloofde in het concept, maar durfde het niet aan nog meer winkels te openen. En toen ik wel zo ver was, kreeg je het World Online-debacle waardoor het niet meer mogelijk bleek geld op te halen met een beursgang. Uiteindelijk restte niets anders dan het binnenhalen van een grote investeerder. Ik heb het niet makkelijk gehad met de verkoop, nee. Het was alsof ik een kind had verloren”, zegt hij in een interview met AD.
Intussen investeert hij in twee projecten, de hotelketen CitizenM en de kantoorketen Spaces. De inspiratie voor dat laatste project komt uit zijn eigen ervaring: “Na de verkoop van Mexx zocht ik in Amsterdam een mooi, klein kantoor voor mijn investeringsmaatschappij. Dat was niet te vinden. Ook toen stond er al veel leeg, maar de eigenaren – veelal pensioenfondsen – bleven maar doen alsof zich opnieuw grote huurders voor periodes van tien jaar of langer zouden aandienen.”
Laptop veroorzaakt kantoorrevolutie
Ze gingen ook volkomen voorbij aan de opkomst van de laptop, vindt Chadha: “De laptop is je werkplek. Niet iedere werknemer heeft meer een bureau nodig waarop hij een foto van vrouw en kind kan zetten.”
Dit wordt intussen ook door andere bedrijven in de praktijk gebracht, maar Chadha denkt zich met Spaces te onderscheiden van de grijze massa. “De ruimtes die wij verhuren zitten in gebouwen met een winebar, met een bibliotheek, met informele hoekjes, met los te huren vergaderruimtes, met een programma van lezingen. Je kunt ook lid worden: dan heb je geen eigen ruimte om te werken, maar wel alle faciliteiten en de mogelijkheid om contacten te leggen. Voor een zzp’er is dat kansrijker dan thuis wachten op telefoontjes.”