Massale Oranjegekte
“Nederland zit in een poule met Denemarken, Duitsland en Portugal, wat in feite betekent dat het nationale elftal drie finalewedstrijden speelt”, zegt Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland. “Veel mensen hebben al inkopen gedaan om straks samen met familie, buren, vrienden en vriendinnen de wedstrijden te kijken. De Oranje-drukte in de winkels loopt vanaf komende week verder op: de straten kleuren oranje met vlaggetjes, mensen trekken nieuwe oranjekleding met accessoires aan en winkels stunten met Oranje-acties”, is de verwachting.
Het EK, dat komende vrijdag begint, stimuleert onder meer de verkoop van grote televisies en tabletcomputers. Dankzij digitale televisies is het mogelijk meerdere wedstrijden tegelijk te kijken, wat mogelijk vooral op de derde speeldag populair is: dan worden immers twee wedstrijden tegelijk gespeeld en staat de kwalificatie voor de volgende ronde voor het Nederlands Elftal mogelijk op het spel.
Ook nieuw tuinmeubilair en nieuwe frituurpannen dragen bij aan de feeststemming in de retail. Supermarkten verkopen voor bijna 40 miljoen euro extra bij voetbalkampioenschappen, zo bleek uit eerder onderzoek.
Ierland – Nederland 1-0
Toch loopt voetbalgek Nederland daarmee heel erg achter op het nochtans veel kleinere Ierland. Daar verwachten retailers immers een bonus van maar liefst 250 miljoen euro (!), ondanks het feit dat Ierland bijna drie keer minder inwoners heeft dan Nederland. Een mogelijke verklaring is uiteraard dat de Ieren het helemaal niet gewoon zijn om op een EK te spelen. Pikant detail: de laatste keer dat Ierland een groot toernooi haalde, was dat… ten koste van Nederland.