Vorige week rondde de Britse marktonderzoeker YouGov de overname af van Consumer Panel Services GfK. Voorlopig verandert er weinig voor klanten, op termijn wordt de dienstverlening fors uitgebreid, zeggen Stefan Heremans en Davy Van Raemdonck.
Breder perspectief
De verkoop van het consumentenpanel is een gevolg van de in 2022 aangekondigde fusie tussen GfK en Nielsen IQ: volgens de Europese Commissie overlappen de panelactiviteiten van GfK en Nielsen IQ elkaar te veel. “Er was behoorlijk veel interesse in de markt omdat het een sterke unit is”, zegt topman Stefan Heremans van CPS GfK. “Na de eerste gesprekken met YouGov waren we overtuigd: het DNA zit hetzelfde. Het is een sterk groeibedrijf, we gaan samen investeren.”
YouGov is een ‘jongere’ speler in marktonderzoek, amper twintig jaar oud. Het bedrijf staat vooral sterk in opinieonderzoek en is de afgelopen jaren sterk gegroeid: intussen opereert het in 55 landen. Ook in België is YouGov al aanwezig met een panel, dat vanop afstand bestuurd wordt – er is geen lokaal team.
Op korte termijn verandert er voor de klanten niet veel, verzekert Heremans: “De service blijft dezelfde, met dezelfde teams. Ook de naam CPS GfK behouden we voorlopig. Maar we kunnen de dienstverlening wel gaan uitbreiden: terwijl wij altijd sterk gefocust waren op wat mensen aankopen en waarom ze het aankopen, voegt YouGov daaraan toe hoe mensen denken, waar mensen naar op zoek zijn. Ze kijken vanuit een breder spectrum naar diezelfde consument.”
Klantreis in kaart
“Dankzij de combinatie met YouGov krijgen we de mogelijkheid om een 360° zicht op de shopper in kaart te brengen”, zegt consumentenpaneldirecteur Davy Van Raemdonck. “Vandaag weten we al wie wat, waar en wanneer koopt, en waarom. Dat kunnen we verrijken met de opinies die YouGov verzamelt. Het bedrijf is ook sterk in het in kaart brengen van mediaverbruik. We gaan dus aankoopgedrag met mediagewoontes kunnen koppelen. Zo hebben we uitzicht op alle touchpoints van de klantreis.”
Het onlinepanel van YouGov betekent dan ook een aanvulling en een versterking voor het consumentenpanel dat het aankoopgedrag van 6000 gezinnen in kaart brengt. “Er gaat een nieuwe wereld open.”
CPS GfK is intussen in achttien landen actief: recent kwamen Zwitserland en Noorwegen erbij. In België heeft het panel net de transitie naar de MyScan-applicatie achter de rug. Panelleden gebruiken niet langer het traditionele scanapparaat: elk van de 6.000 gezinnen geeft nu de aankopen in via de mobiele applicatie, die de mogelijkheid biedt om bijkomende vragen te stellen.