“Vrouwvriendelijke omgeving met lichte kleuren”
Pabo is groot geworden als postorderbedrijf en is de grootste onlineverkoper van erotiek in Europa, maar de onderneming heeft – net als moederbedrijf Beate Uhse – de afgelopen jaren niettemin de strategie moeten aanpassen. Door de overvloedige aanwezigheid van pornografie online is de markt voor de klassieke seksshop de afgelopen jaren ingestort. De eroticaverkoper heedt daarom een geslaagde heroriëntatie doorgevoerd: afgelopen jaar waren vrouwen goed voor 70 procent van de omzet.
“Het is geen donkere, groezelige seksshop met cabines en een bioscoop, maar juist een heel vrouwvriendelijke omgeving met lichte kleuren”, zegt Linda Blommaert van Pabo in een toelichting tegen het ANP. Zij spreekt over een hele nieuwe winkelervaring gericht op beleving: “De toys staan op de juiste wijze uitgestald. Vrouwen vinden het fijn de speeltjes eerst vast te kunnen houden en er aan te snuffelen.”
Pabo viert dit jaar zijn dertigjarig bestaan, maar maakt tegenwoordig deel uit van het Duitse erotische concern Beate Uhse. Onder de naam Mae B. exploiteert deze onderneming op de thuismarkt al sinds 2004 een keten van op vrouwen gerichte erotische winkels. Ook in Frankrijk en België is Beate Uhse al actief met op vrouwen gerichte seksshops. Als de vestiging in Amsterdam een succes is, moet de formule op meer plekken in de Nederlandse winkelstraten verschijnen.