Pakjesdiensten hoeven dan toch geen bezorgers vast in dienst te nemen. Wel riskeren ze boetes tot 5% van hun omzet als ze zich niet aan de nieuwe minimumlonen en maximumuren houden.
Nettowinst als boete
Minister van Post en Overheidsbedrijven Petra De Sutter heeft een goedgekeurd voorontwerp klaar voor haar beloofde wet om misstanden in de bezorgsector aan te pakken. Het voorstel volgt op verschillende invallen bij pakjesbedrijven PostNL, GLS en DPD, waarbij onder meer sociale fraude en kinderarbeid werden vastgesteld.
In het wetsontwerp voorziet De Sutter boetes die kunnen oplopen tot 5% van de omzet van het bezorgbedrijf. Een significante som, aangezien bijvoorbeeld PostNL een nettowinstmarge van exact 5% haalde in het vierde kwartaal van vorig jaar, tipt De Tijd. Op die manier worden de pakjesdiensten verplicht verantwoordelijk voor hun bezorgers, ook als die als zelfstandige onderaannemers werken.
Niet vast in dienst
Oorspronkelijk wilde de minister dat pakjesdiensten een minimumpercentage aan koeriers in dienstverband zou aannemen, maar dat gaat niet door. Wel stelt het wetsontwerp verschillende bindende arbeidsvoorwaarden vast. Zo komt er een maximum op het aantal uren dat de bezorgers mogen presteren, om “oververmoeide pakjeskoeriers” te vermijden.
Koeriers mogen nog maar 56 uur per week pakjes leveren, maximaal 90 uur per twee weken en hoogstens twee keer per week 10 uur. Per 9 uur bezorgen hebben ze sowieso recht op rust, heet het. Bovendien komt er een minimumvergoeding, volgens het paritair comité voor wegvervoer voor derden. Opvallend is dat niet meer de bezorgers, maar wel de pakjesdiensten zullen moeten betalen voor de brandstof en voor kosten aan de wagen. De socialezekerheidsbijdragen en ongevallenverzekering komen eveneens bij het pakjesbedrijf terecht.
“Lege doos”
Het voorstel stuit uiteraard op veel verzet van de bezorgsector, zowel van de vakbonden als van de werkgevers. Beide partijen noemen het niet haalbaar om de uren te registreren, terwijl de verplichtingen enkel zware administratieve lasten toevoegen. “Deze wet is een lege doos”, zegt Tom Peeters van de socialistische vakbond BTB-ABVV aan HLN.
De kern is volgens hem dat de bezorgprijzen voor pakjes veel te laag liggen. Ook zouden buitenlandse spelers buiten de wet vallen. Toch hint federaal minister van Werk Pierre-Yves Dermagne al dat andere sectoren een soortgelijk systeem kunnen krijgen, impliciet verwijzend naar de maaltijdkoeriers.