Pets Place zag zijn online verkopen het voorbije halfjaar sterk toenemen. Dat heeft de dierenspecialist grotendeels te danken aan de samenwerking met bol.com, maar ook de eigen webshop doet het zeer goed.
Exclusieve producten
De keten verwacht dit boekjaar een online omzet van 17 miljoen euro te realiseren, tegenover 4,5 miljoen vorig jaar. Die sterke groeicijfers zijn vooral het gevolg van de samenwerking met bol.com, waardoor 12.000 artikelen van Pets Place nu ook in België te koop zijn. Daarnaast zijn de verkopen via de eigen webshop de afgelopen zes maanden met 60% toegenomen.
Naast voor de hand liggende producten zoals honden- en kattenvoer worden via internet ook veel meer specialistische goederen besteld: omvangrijke artikelen die niet in de kofferbak passen, zoals grote aquaria en andere dierenverblijven of producten die elders lastig verkrijgbaar zijn, zoals gps-trackers voor honden en katten, maar ook luxe kattenluikjes voorzien van een gepersonaliseerde chip.
Omnichannel-strategie
De online verkoop mag dan wel in de lift zitten, de fysieke winkels blijven niettemin zeer belangrijk voor Pets Place. Vele online bezoekers doen hun uiteindelijke aankoop immers in één van de 185 fysieke vestigingen. “De meest bezochte pagina op de website blijft de winkelzoeker”, zegt CEO Ard Malenstein. “De samenwerking met bol.com is een belangrijke stap in de omnichannel-strategie, waarbij we proberen het beste uit de combinatie van fysieke winkels en online verkoopkanalen te halen.”
Ook bij bol.com zelf zijn er enkel positieve geluiden te horen over het samenwerkingsverband: “Dankzij de adviezen van de experts van Pets Place hebben we bijvoorbeeld de schapindeling en productinformatie van onze aquariumwinkel geoptimaliseerd”, aldus inkoper Daan van Outeren. “Daardoor zijn we op dat onderdeel dit jaar 25% harder gegroeid dan de rest van de dierenwinkel.”