Roken is uit, maar tabak blijft ‘big business’. Sigarettenfabrikant Philip Morris voert overnamegesprekken met Swedish Match, een Zweedse producent van tabaksproducten… zonder rook. Het zou een miljardendeal worden.
Naar rookvrije tabak
Philip Morris International heeft beloofd om op termijn geen sigaretten meer te verkopen. Een ambitieuze doelstelling, die evenwel niet betekent dat de rookwarenreus tabak afzweert. Integendeel: het bedrijf zoekt allerhande manieren om mensen toch nog van hun portie nicotine te voorzien, maar dan zonder rook.
Het begon met vapen, maar nu maken ook pruimtabak en nicotinezakjes opgang. Sinds 2008 heeft Philip Morris al 9 miljard dollar geïnvesteerd in sigarettenalternatieven en tegen 2025 moet de helft van alle inkomsten uit rookvrije tabakswaar komen. In 2021 zouden rookvrije producten al goed zijn geweest voor 29% van de 31,6 miljard dollar (30 miljard euro) omzet, weet Forbes.
Nu heeft het bedrijf zijn oog laten vallen op Swedish Match. De producent maakt vooral “snus”, een typisch Zweedse variant van nicotinezakjes, onder de merknamen General en ZYN. De zakjes bevatten vochtige poedertabak en stoppen mensen tegen het tandvlees onder hun bovenlip. ZYN vernieuwt bovendien met synthetische nicotine, die niet van tabak wordt gemaakt.
De overnamegesprekken zijn nog lopende en een deal is nog niet zeker, maar als de overname doorgaat is er wel al sprake van een bedrag van 15 miljard dollar. Het product is ook niet vrij van controverse: buiten Zweden is snus in Europa verboden en er gaan stemmen op om ook nicotinezakjes met synthetische tabak te verbieden.