Opgepast voor Pinduoduo, de app waarmee Chinezen massaal koopjes doen. De shopapp heeft de weg naar winst gevonden en zit zo stevig in het zadel om straks ook de westerse markten te veroveren. Amerika is al in het vizier.
Nieuwe inkomstenbronnen
Pinduoduo, de app die sociale e-commerce en groepsaankopen groot maakte in China, maakt indruk met stevige kwartaalresultaten. Na een voorjaar vol lockdowns en corona-angst in China herstelde het consumentenvertrouwen in het tweede kwartaal en daar profiteerde het koopjesplatform zichtbaar van.
De omzet steeg met 36% ten opzichte van een jaar eerder tot 31,4 miljard yuan (4,6 miljard euro). Niet alleen is dat veel beter dan verwacht, de app slaagt er ook in nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Zo is de omzetgroei vooral te danken aan onlinemarketingdiensten en transactiediensten voor verkopers op het platform. Pinduoduo wordt daardoor minder afhankelijk van de (krimpende) marges op de verkoop van producten, die er vaak tegen torenhoge kortingen langs de kassa gaan.
Sleutel tot expansie
Op die manier heeft de Chinese e-commercespeler ook de kostbare sleutel tot winst gevonden, want de nettowinst steeg met liefst 268% tot 8,9 miljard yuan (1,3 miljard euro). Een jaar eerder was de app nog amper winstgevend.
De eigen groei, ondanks de vertraging van de Chinese economie, geeft Pinduoduo het vertrouwen om voor buitenlandse expansie te gaan. Het platform voor groepsaankopen helpt verkooppartners zich momenteel voorbereiden op een uitbreiding naar de Noord-Amerikaanse markt, weet Bloomberg van interne bronnen. Op de thuismarkt heeft de app meer dan 880 miljoen maandelijks actieve gebruikers.
Meer gebruikers dan Alibaba
Pinduoduo daagt de hele definitie van online shoppen uit, door de focus van gemak naar ervaring te verschuiven. Als geen ander vat het jonge bedrijf, een kruising tussen Groupon en een sjacherbazaar, de innovatieve geest van Chinese retail samen. De grenzen tussen online en offline, tussen shoppen en entertainment en tussen fabrikant en retailer vervagen er volledig. Het is een verderzetting van ‘OMO commerce’, een verregaande variant van omnichannel zoals we die in het Westen kennen.
De app heeft Chinezen massaal warm gemaakt voor het concept van groepsaankopen en verkoopt de meest uiteenlopende producten, van appels tot auto’s, met de bijzondere premisse dat hoe meer mensen tegelijk kopen hoe goedkoper het wordt. Wie wil intekenen op een deal krijgt 24 uur de tijd om via chatapp WeChat een ‘team’ van maximum tien medebestellers te verzamelen, wat kortingen tot soms wel 90% oplevert. Dat het werkt, bewijst het feit dat Pinduoduo Alibaba al heeft voorbijgestoken in aantal actieve gebruikers.
Door een gevoel van verbondenheid met koopjes te verbinden, kan de app vooral gezinnen (en dan zeker de moeders aan het hoofd daarvan) met lagere inkomens in kleinere steden aanspreken. Door sociale media te verweven in het concept, krijgt de beleving een hele nieuwe dimensie: al chattend overtuigen vriendengroepen elkaar tot impulsaankopen, livestreaming laat onmiddellijke feedback van de verkoper toe en de koppeling met vrienden maakt ook gepersonaliseerde productsuggesties op basis van ieders sociale netwerk mogelijk.
Virtuele verkooppraatjes
Tussenschakels zijn er bij Pinduoduo niet: alle producten komen recht van de boer of de fabrikant. Toch is er geen sprake van directe verticale integratie. Pinduoduo laat producenten gewoon zelf hun koopwaar aanprijzen, veelal met behulp van het in China populaire livestreaming. Fabrikanten kunnen zo een virtueel verkooppraatje houden, adverteren en mikken op consumenten. De verzending regelen ze zelf of ze laten leveren in de centrale hubs van het e-commerceplatform.
Voor de verkopende partijen zijn het de garantie op een hogere orderoplage met gegarandeerd volume en de zo behaalde schaalvoordelen die interessant zijn. Het bedrijf zegt zo vooral landbouwers in armere regio’s van China aan een nieuwe, grotere afzetmarkt te willen helpen. Al is niet iedereen even blij met de werkwijze: toen Pinduoduo een lot Tesla-auto’s voor een prikje verkocht, weigerde de autofabrikant in eerste instantie te leveren. Hoe de app straks in de VS onthaald zal worden, valt dus af te wachten.
Meer weten over Pinduoduo en hoe Chinese OMO Commerce ook in het Westen een revolutie kan teweegbrengen? Je leest er alles over in het nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail.