De interne opleidingen bij Delhaize zijn een stuk leuker sinds de retailer samenwerkt met Play it: game-based learning is niet alleen snel en laagdrempelig, maar leidt bovendien tot betere resultaten. Ook na corona is dit een blijver.
Licht verteerbaar
Opleidingen hoeven niet droog of slaapverwekkend te zijn: ze werken veel beter wanneer je ze verpakt in een computerspel. “We laten medewerkers zeer interactief een verhaal of een simulatie doorlopen. Saaie procedures worden op die manier leuk en toegankelijk, en daardoor gaan mensen de kennis beter opnemen en onthouden. Doctoraatsonderzoek van de Universiteit Gent heeft dat aangetoond”, vertelt Brecht Kets, medeoprichter van het game-based leer- en contentplatform Play it.
De leerstof wordt verpakt in micro-games, wat de trainingen snel en licht verteerbaar maakt. “Doordat we mensen in blokjes van vijf minuten kunnen trainen, heeft het geen impact op hun planning en hun werktijd. Iedereen heeft wel vijf minuutjes in een dag. Dat laat toe om mensen zeer laagdrempelig op te leiden. Ze kunnen spelen in de taal die ze wensen, op het apparaat van hun keuze: telefoon, tablet, pc of zelfs VR. Iedereen kan het, onze gebruikers zijn tussen 18 en 65 jaar oud. En het is fun!”
Opleidingen op maat
Play it heeft een cataloog met standaardopleidingen waarmee bedrijven meteen aan de slag kunnen. De thema’s variëren van veiligheid, cyberveiligheid en GDPR over het onthaal van nieuwe medewerkers tot leiderschapstrainingen. “EHBO bij Delhaize is hetzelfde als EHBO bij Borealis. We passen de omgeving wel aan: we kunnen iemand laten flauwvallen in een kantoor, in een fabriek, op een werf…”
Het leerplatform ondersteunt ook hyperpersonalisatie met opleidingen en omgevingen op maat. “Als we een specifieke omgeving maken voor Delhaize bijvoorbeeld, dan werken ook al onze standaard opleidingen daarin, net als onze nieuwe opleidingen.” Via een portaal kunnen administrators bepalen wie welke opleiding krijgt in welke omgeving. Ze zien de resultaten en krijgen inzicht in de vorderingen: wat zijn de meest gemaakte fouten?
Enthousiaste medewerkers
Delhaize maakt gebruik van de standaardcataloog van Play it voor brand en EHBO, maar heeft ook opleidingen op maat laten ontwikkelen, specifiek voor winkelaudits: de procedures die een winkelmanager moet volgen om een winkel te controleren. De samenwerking startte vorig jaar, naar aanleiding van de coronacrisis. “Alle praktijkopleidingen moesten toen noodgedwongen worden stopgezet. Maar dit is ook na corona een blijver: het personeel is echt enthousiast om op deze manier te worden opgeleid.”
Play it werd opgericht in 2017 en heeft nu dertien medewerkers en 100.000 gebruikers. Het bedrijf werkt vooral voor grotere bedrijven, met 250 tot 10.000 medewerkers, en heeft klanten wereldwijd, van Brazilië tot China. “We zijn een spin-off van de opleiding DAE (Digital Arts & Entertainment) bij Howest, die wereldwijd nummer één is in games. Mijn vennoot Mike Ptacek en ik hebben daar tien jaar lang les gegeven. En nu geven we les mét games.”
Meer weten?
Op de RetailDetail Night, het eindejaarsevent voor de retailsector, vertellen Brecht Kets van Play it en Vincent Goddeeris van Delhaize meer over hun samenwerking en over de voordelen van game-based learning. Dat doen ze in het voorprogramma Gamechangers, waar ook sprekers van Trendwolves, Neuhaus, D’Ieteren, Schoenen Torfs en The Guest het podium betreden. Meer informatie over het volledige programma van de RetailDetail Night vind je via deze link, waar je ook tickets kan bestellen.