In 2017 heeft de Nederlandse politie 438 keer opgetreden tegen malafide of frauduleuze webshops. Dat is beduidend meer dan een jaar eerder, toen er slechts in 35 gevallen actie werd ondernemen. Het aantal meldingen is nochtans gedaald.
“Niet ontevreden zijn”
Het aantal aangiftes van internetoplichting bij Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) daalde in 2017 neer 38.343, terwijl er dat in 2016 nog meer dan 45.000 waren. In ongeveer 5.500 gevallen werd de klacht terug ingetrokken, omdat het product bijvoorbeeld toch nog werd geleverd of er een andere oplossing werd gevonden.
Volgens het LMIO moet die stijging wel in de juiste context worden geplaatst. “Afgezet tegen de alsmaar stijgende handel en verkoop via e-commerce, mogen we niet ontevreden zijn. We hebben de afgelopen jaren flink ingezet op bewustwording bij de consument, waarbij ik wil benadrukken dat veel webwinkels betrouwbaar zijn”, zegt LMIO-teamleider Gijs van der Linden aan Twinkle. Bovendien mogen banken sinds vorig jaar sneller aangifte doen wanneer ze verdacht betaalverkeer opmerken.
Helft doet geen aangifte
Slachtoffers van internetoplichting doen trouwens niet altijd aangifte. Op basis van de analyse van betalingen aan verdachten, blijkt dat ongeveer de helft van de slachtoffers geen aangifte doet. Gedupeerde klanten verliezen gemiddeld een bedrag van 197,32 euro.