Helemaal onverwacht komt het eigenlijk niet, maar de jongste resultaten van PostNL maken het wel zeer concreet: de lucht loopt uit de pakjeszeepbel die tijdens de coronacrisis enorm aan volume won. Oorzaken: het evenwichtspunt tussen fysiek en online verschoof weer wat richting die eerste, en het btw-achterpoortje voor spotgoedkope spullen uit China ging dicht.
Koude douche
PostNL bakte zoete broodjes tijdens de coronapandemie. E-commerce nam, grotendeels uit noodzaak omdat fysieke winkels dicht moesten tijdens allerhande lockdowns, een hoge vlucht. En al die pakjes moesten natuurlijk door iemand geleverd worden. Maar het jongste kwartaalrapport, waar De Tijd vandaag over bericht, blijkt een koude douche te zijn voor de aandeelhouders van het Nederlandse postbedrijf.
Niet dat die cijfers an sich slecht waren. De bedrijfswinst kwam ruwweg volgens de verwachtingen uit op 23 miljoen euro. Maar dat cijfer verbergt een vertraging voor de pakjesdivisie die analisten niet in die mate hadden zien aankomen. Die afdeling groeide nog 1,6 procent, een schijntje van de groeipercentages die tijdens de coronacrisis werden opgetekend.
Sterker dan verwachte negatieve impact
Het spreekt voor zich dat niemand had verwacht dat de bonanza zou kunnen aanhouden. Ook wij waarschuwden meer dan een jaar geleden al dat de gouden tijden voor goedkope pakketjes (vooral uit China) niet lang zouden duren. Maar de omslag blijkt zich nu wel heel abrupt aan te dienen.
Herna Verhagen, CEO van PostNL, windt er in haar toelichting geen doekjes om. De aanpassing van de btw-regels voor pakketjes van buiten de EU (lees: uit China) heeft een brede rivier aan pakketjes bijna doen opdrogen. Verhagen noemt de negatieve impact van die maatregel “sterker dan voorzien”. Maar ook de normalisatie van het koopgedrag na de zwaarste periode van de pandemie laat zich voelen. Die tekent voor 11 miljoen van de 22 miljoen euro winstdaling van de pakjesdivisie.
Quid Bpost (en de lokale webshops)?
Kroniek van een aangekondigde normalisatie, dus. Het is nu afwachten in welke mate die schok zich in de hele sector laat gevoelen. Wat dat betreft is de volgende afspraak al morgenavond, wanneer het Belgische Bpost nabeurs met resultaten komt. En dan hebben we het nog niet gehad over de andere kant van dit verhaal: gaat deze trend dan ten voordele van de lokale webwinkels, die tot dusver een concurrentieel nadeel hadden ten opzichte van die stroom goedkope Chinese pakketjes?