Verbreding
Primera opende in 2014 dertien nieuwe winkels en het heeft nu in totaal 465 filialen, die samen een omzet van meer dan 640 miljoen euro haalden. Daarbij zag de keten een lichte stijging van de identieke omzet. Toch ziet Primera het nut in van verbreding, omdat de markt bij tijdschriften en tabak aan het krimpen is.
“In deze markten kunnen wij alleen nog maar groeien door marktaandeel te winnen. Dit doen wij nog steeds, maar verbreding is een absolute must en tegelijk ook een antwoord op wensen van onze klanten. Dit hebben wij in de afgelopen jaren gerealiseerd door verbreding van bestaande assortimenten en een toevoeging van nieuwe assortimenten”, zegt commercieel directeur Gert van Doorn.
Daarbij denkt het bedrijf aan de verbreding van het bestaande assortiment. Zo werd online een volledig assortiment gepersonaliseerde boeken toegevoegd, in de winkels zelf wordt dan weer in het assortiment boeken vooral gefocust op cadeautitels. Daarnaast zal er dit jaar ook meer ingezet worden op de verkoop van cadeauartikelen.
De komende jaren wil de keten overigens ook doorgroeien naar 500 filialen.