Extra kapitaal
Molenaar wou in het gesprek nog niet lossen wie de geïnteresseerde partijen waren, maar directeur Jan van de Wouw bevestigde dat er twee potentiele overnemers zijn voor de noodlijdende boekenwinkelketen. “Het betreft partijen die bereid zijn om extra kapitaal in onze organisatie te steken. U kunt denken aan 2 tot 3 miljoen euro“, zegt hij tegen RTL Nieuws.
De Financiële Telegraaf meent te weten dat mediaconcern Audax één van de geïnteresseerden is. Audax is de uitgever van onder andere Eos, Primo TvGids en nog een scala andere magazines. Daarnaast is het ook de eigenaar van meer dan honderd filialen van boekenwinkel AKO in Nederland.
Hoge schulden, lage winsten
ProCures zegt ondertussen dat de schulden van Polare hoger zijn dan de waarde van het bedrijf. Er zouden ook liquiditeitsproblemen zijn en er is sprake van een slechte solvabiliteit. Naar verwachting zal de omzet in het huidige boekjaar met elf procent dalen, wat zou leiden tot een verlies van maar liefst vijf miljoen euro.
De twintig Nederlandse winkels van Polare werden eerder deze week gesloten. Eerder waren er ook al problemen met leveringen van Centraal Boekhuis, die werden stopgezet omdat de schulden van Polare bij het bedrijf te hoog waren geworden.
“Businessmodel Polare werkt niet meer”
Retailexpert Frank Quix van Q&A Retail Research & Consultancy lijkt evenwel weinig vertrouwen te hebben in een toekomst voor Polare, omdat het businessmodel rond de winkels niet meer werkt. “Ze hebben twee verliesgevende bedrijven samengevoegd en daar hebben ze een iets groter verliesgevend bedrijf van gemaakt”, zei Quix tegen Business News Radio.
Polare werd afgelopen jaar in de markt gezet als samenvoeging van de winkelketens Selexyz en De Slegte, die allebei in handen waren van investeerder ProCures. De nieuwe keten lijkt echter hard getroffen door de sneldalende markt voor boeken in Nederland, die de afgelopen drie jaar met 20 procent is gedaald. Quix: “Mensen houden wel van die boekenwinkels, maar als je vraagt waar ze een boek hebben gekocht, moeten ze vaak bekennen dat ze dat toch online hebben gedaan.”
Hij vraagt zich ook af of de keuzes die gemaakt zijn door het management de juiste zijn geweest. “Er zijn best wel wat collega’s van mij die zeggen dat je ervoor moet zorgen dat er beleving is. Daar kan ik in meegaan. Maar beleving start volgens mij wel bij kwalitatief goede mensen in een winkel. Nou, die hebben ze er de afgelopen jaren uitgesneden. Dat heeft er ook mee te maken dat ze het al heel moeilijk hadden”, aldus nog Quix.