Retailhub is klaar om te knallen. Het nieuwe kennislaboratorium in de Stadsfeestzaal is open en ontvangt de retailgemeenschap weer met open armen. Retailhub is er meer dan ooit om te helpen doen en denken. Jawel, in die volgorde, beklemtoont oprichter Jorg Snoeck.
September is voor jou de maand van ‘coming back’ en ‘coming out’ – vertel!
J.S.: “Deze maand gaan we van 80% digitaal opnieuw naar 80% live. We pakken stevig uit met een reeks van bijzondere events én we lanceren ons ‘doe en denk’-kennislabo Retailhub op onze nieuwe locatie in de Stadsfeestzaal. Over Retailhub vertel ik je zo meer, maar eerst wil ik even zeggen hoe blij ik ben dat alle evenementen van RetailDetail door kunnen gaan in onze nieuwe evenementenzaal.
Alleen al in september zijn dit de Captains of Retail, Dubai Day, de RetailDetail Day en het Trade & Shopper Marketing-congres. Nu we 200 deelnemers mogen ontvangen, brengen de RetailDetail-evenementen meer dan 2000 mensen naar de Stadsfeestzaal. En dan heb ik het nog niet over de evenementen van derde partijen en de inspiratietours.
We lijken eindelijk stilaan terug te keren naar het normale leven. Al is het dan wel een ‘nieuw normaal’. Veel zaken zullen niet meer zoals weleer zijn: de consument heeft nieuwe gewoontes aangenomen en we zijn zeker op het vlak van digitalisering in enkele maanden tijd jaren vooruit gekatapulteerd. Pas op: de trends die we nu zien, zijn niet nieuw. Het zat er allemaal al aan te komen, maar het crisismoment heeft wel de perfecte storm gecreëerd waarin alles bij elkaar kwam.
Precies daarom is het zo belangrijk om de retailcommunity weer echt bij elkaar te brengen, elkaar opnieuw te ontmoeten en na dit bewogen jaar nieuwe energie en inspiratie op te doen. We staan al anderhalf jaar te popelen om mensen te ontvangen, nu is het eindelijk zover. Het was hartverscheurend om de sector te zien lijden.”
Corona heeft niks nieuw gebracht, zeg je?
J.S.: “Covid-19 is vooral een katalysator geweest: de coronapandemie heeft bestaande trends versneld. Denk maar aan e-commerce en het succes van maaltijddiensten, van HelloFresh tot Deliveroo. Het is geen toeval dat flitsbezorgers zoals Gorillas doorbreken in coronatijden. Dat was natuurlijk al veel langer in voorbereiding, maar na de lockdowns zijn consumenten er ook echt klaar voor.
Ook andere trends laten zich nu duidelijk voelen: vooral jongere generaties kwamen al tot het besef dat het niet goed gaat met onze planeet en dat we anders moeten gaan consumeren, een mondiale epidemie heeft dat nu bijzonder goed aangetoond. Ook het belang van gezondheid, verse voeding en zorgen voor jezelf is alleen maar duidelijker geworden.
Of wat te denken van sociale media en een heuse virtuele wereld (het ‘metaversum’) als alternatief voor het ‘face-to-face’ contact dat we zo lang moesten missen? We hebben op dat vlak vooral van China geleerd, waar een kwart al via sociale media shopt en livestreaming big business is.”
Hoe kan de retailsector de coronacrisis nu te boven komen?
J.S.: “Innoveren is de enige weg vooruit. Eerlijk gezegd is de Belgische retail de boot wat aan het missen, maar het is ook heel moeilijk om helemaal alleen van wal te steken. Een sterk netwerk van vertrouwenspartners die ondersteunen is gewoonweg noodzakelijk. Zo vaak horen we dat bedrijven niet weten waar te beginnen, dat het zo’n ongelooflijk grote klus lijkt.
Wij bieden daarom het opstapje, door niet alleen mee te denken maar ook te doen. Wij zijn de energieleverancier van de retailsector: we willen kennis, energie en inspiratie leveren om handelaars en merken op weg te zetten. Dat kan op de meest uiteenlopende niveaus zijn, want iedereen zit ergens anders in de noodzakelijke transitie: of het nu de basics fixen is of (letterlijk) de toekomst bouwen, Retailhub is de partner in toekomstverzekering.”
Wat kan Retailhub dan voor retailers en merken doen?
J.S.: “Dat klinkt misschien straf, maar wij hebben echt zicht op de markt, we weten waar de pijn zit. Door onze dagelijkse contacten hebben we toegang tot intelligence van de in-crowd. Eerlijk gezegd: wij kennen de markt echt waanzinnig goed. En dat willen we nu ook omzetten in daden.
Wij kunnen dreamteams samenstellen en op weg zetten, zodat bedrijven effectief hun toekomst vorm kunnen geven. Maar we bouwen in de winkelstraten ook letterlijke proeftuinen, ‘living labs’, waar innovatieve nieuwe concepten worden getest recht bij de consument zelf. We halen innovatie uit het lab de straat op en laten de consument meedenken.
Als we de retail van een mooie toekomst willen verzekeren, wordt samen werken én samen denken onmisbaar. Er is ongelooflijk veel behoefte bij iedereen die onderneemt om de uitdagingen aan te pakken. Daarom biedt Retailhub een veilige plek en veilige partner in toekomst modeling – niet alleen door te denken, maar vooral door te doen!”
Kan je voorbeelden geven van waar jullie zoal mee bezig zijn?
J.S.: “Ik kan alvast met gepaste trots zeggen dat Foodmaker zijn allereerste onbemande shop opent bij ons op kantoor. In plaats van de klassieke bedrijfskantine heeft iedereen in ons kenniscentrum daardoor toegang tot gezonde en verse voeding tijdens het werken, of je nu komt co-worken of met je team komt vergaderen. Technologie en duurzaamheid vinden er elkaar. Dat geldt ook voor andere ‘living labs’ waar we mee bezig zijn, maar daar vertellen we snel meer over!
Er zijn veel mensen die in het denkcircuit zitten, maar er gaapt een groot gat in het ‘doen’. In de nieuwe wereld is het belangrijk om te doen, te denken en dan bij te sturen. Net daar bieden wij handvaten aan via Retailhub – ons praktisch kennislabo dat staat voor doen en denken – in die volgorde. Op dat platform willen we inspireren door te (helpen) doen, de juiste partijen te verbinden en een sterk ecosysteem te bouwen. Zo geven we zuurstof aan retailers en merken in diverse sectoren.
Raak je geïnspireerd om een eigen evenement – mét livestreamcapaciteit – of een inspiratietour, eventueel met een Retailhunt in Antwerpen te organiseren? Of wil je gewoon komen co-worken? We hebben zelfs nog een laatste kantoorruimte te huur. Gewoon een mail naar info@retaildetail.be volstaat. Tot binnenkort?”