Tijd voor een ander kleurtje?
Het is bijna een weerkerend fenomeen aan het worden: vanaf oktober duikt Sinterklaas samen met Zwarte Piet op en meteen barst de discussie rond de al dan niet racistische karikatuur weer helemaal los. Op televisie en op internet laaien de discussies over of de verschijning moet afgeschaft worden, soms erg hoog op.
Zo zei minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk gisteren in Pauw & Witteman dat Zwarte Piet misschien dan maar een andere kleur moet krijgen. Hij stelde groen, rood of blauw voor. Daarmee reageerde hij op de uitspraak van Verene Shepherd, het hoofd van een VN-werkgroep die moet onderzoeken of Zwarte Piet racistisch is. Nog voor dat helemaal is afgerond, vindt zij alvast dat de figuur wordt verboden.
Voorlopig is het echter nog niet zover gekomen en het is maar de vraag of dat ooit zal gebeuren. Veel mensen vinden een verbod op Zwarte Pieten overdreven: op Facebook is de snelst groeiende Nederlandse pagina ooit ontstaan “om het traditionele karakter van Sinterklaas te behouden”. Ook bij retailers is er momenteel geen verandering op til, want zij zien geen probleem in het gebruiken van Zwarte Piet tijdens de Sinterklaasperiode.
Retailers trekken zich niets aan van VN
Bij De Bijenkorf zijn ze momenteel niet van plan om iets te veranderen: “De Sinterklaasviering is bij De Bijenkorf een feestelijke traditie en al generaties lang een hoogtepunt voor veel van onze klanten. Aan deze traditie zijn Zwarte Pieten verbonden. Op dit moment hebben wij niet de intentie om hier verandering in aan te brengen”.
“We zien geen aanleiding om hierin iets te veranderen. Het hoort bij de winkel, het is traditie“, liet een woordvoerder van Albert Heijn weten aan Marketing Online. Ook heel wat andere bedrijven, zoals Hema, volgen hun collega’s en veranderen niets aan hun beleid. Zwarte Piet blijft dus even prominent aanwezig als in andere jaren.
Ook bij Detailhandel Nederland zeggen ze niet bezig te zijn met de zaak: “Er verandert niets. Sinterklaas blijft voor winkeliers een positieve periode om iets leuks te doen, ze zullen zich niet mengen in deze discussie. We hebben hier nog niet over nagedacht. Mocht er van hogerhand anders worden besloten, dan zullen we dat bekijken”, zegt woordvoerder Suzanne van de Graaf aan Marketing Online.