RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags leegstand
  • Onderwerpen AnalyseVastgoed
  • Geografie Brussel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retail in Brussel: hoge leegstand, nood aan supermarkten

icon
Algemeen17 december, 2024
Shutterstock.com

De voetgangerszone in Brussel blijkt een voltreffer: het is de snelst groeiende winkelwijk van de hoofdstad. Toch blijft de leegstand over de hele stad gezien hoog, al is er een tekort aan supermarkten en andere winkels voor dagelijkse aankopen.

Passantencijfers

Niet onverwacht blijft de Nieuwstraat de meest bezochte winkelstraat van Brussel, met gemiddeld 40.000 bezoekers per dag. De as Naamsepoort/Elsensesteenweg trekt er 36.000, de Grote Markt volgt met bijna 30.000 voorbijgangers. Dat is nog maar amper iets meer dan de voetgangerszone aan de beurs, die wel 20% meer passanten aantrok in één jaar tijd en zo de sterkst groeiende winkelwijk is.

Opvallend is ook de toenemende aantrekkingskracht van de kleurrijke Brabantstraat, die dagelijks 12.800 passanten trekt, waarvan 37% van buiten Brussel komt. Het is bovendien één van de winkelstraten waar klanten het meest uitgeven: 26% besteedt er meer dan 100 euro per bezoek. Enkel de veel chiquere winkelas Naamsestraat-Waterloolaan doet beter.

De cijfers komen uit de nieuwste Handelsbarometer van Hub.brussels, het Brussels Agentschap voor het Ondernemerschap. Het rapport brengt 22.000 actieve handelszaken, zeven overdekte winkelcentra en 31 winkelgalerijen in 54 winkelwijken gedetailleerd in kaart.

16% leegstand

Winkelleegstand blijft een uitdaging in de hoofdstad: van de 26.297 handelspanden in het gewest staan er volgens de handelsbarometer 4.300 leeg: dat is ruim 16%. Er zijn wel grote verschillen per wijk of winkelstraat.

Dertien wijken kennen een leegstand van minder dan 10%, maar bijvoorbeeld de wijk Lemonnier aan het station Brussel-Zuid heeft 25% leegstand (mede te wijten aan aanslepende metrowerken) en in de Marollenwijk, nochtans gekend om zijn vele charmante en authentieke handelszaken, staat 24% van de panden leeg. Een pijnpunt is ook de leegloop van de winkelgalerijen.

Uit enquêtes van het agentschap blijkt dat bewoners in verschillende wijken klagen over een gebrek aan supermarkten en andere voedingszaken of winkels voor dagelijkse aankopen. Daar ligt dus nog potentieel.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN