RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags metaversum
  • Bedrijven Hugo BossMarie Méro
  • Onderwerpen Innovation
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress: “De impact van de metaverse op retail wordt onthutsend”

icon
Algemeen13 april, 2023
Hugo Boss

De ontwikkelingen op het vlak van het metaversum, Web3 en artificiële intelligentie gaan razendsnel. De impact op retail wordt onthutsend: op het RetailDetail Congress besteden we er daarom graag een voorprogramma aan, met opzienbarende cases en indrukwekkende trends.

Waar de jonge generatie thuis is

Jongeren zijn niet meer weg te denken van Roblox en Fortnite: immersieve virtuele werelden die ze zelf creëren en bewonen. Ze geven ons een voorsmaakje van Web3 en de metaversa. Wil je jonge consumenten bereiken en de toekomst proeven, is het daar waar je moet zijn.

Dat weet niemand beter dan expert Maarten Leyts, stichter van Trendwolves en auteur van het aankomende boek Generation (Z)Alpha in M(B)eta. In het voorprogramma The Metaverse & Web3 op het RetailDetail Congress schetst hij niet alleen de trends, maar pikt hij er ook verrassende cases uit de retail uit.

Blockchain voor chefs, NFT’s voor fashionista’s

Zo is er Chefchain, een unieke blockchain voor de foodservice. Niets is immers zo complex als toeleverketens voor voeding – zeker nu de consument ook nog eens absolute transparantie verwacht en precies wil weten wat die eet. Chefkok Damien Taylor richtte Chefchain op omdat hij gelooft dat de voedingsindustrie het meest te winnen heeft bij de adoptie van de blockchain.

Of wat te denken van de ludieke reeks NFT’s waarmee Hugo Boss de jonge generaties wist te beroeren? Vorig najaar lanceerde het modemerk virtuele personages die emoties symboliseren, om mentaal welzijn bespreekbaar te maken. Alle 1.001 NFT’s waren in een mum van tijd uitverkocht, net als de (wel fysieke) T-shirts die erbij hoorden. Alejandro Delgado, creative digital strategist bij Hugo Boss, legt op het RetailDetail Congress uit waarom dergelijke technologische innovaties een belangrijk onderdeel zijn van de strategische omwenteling van het Duitse modemerk.

Matchmaken met kunstmatige intelligentie

Het mysterieuze metaversum demystifiëren, dat is de specialiteit van Nick Decrock (49/META). Voorbij de hype toont hij wat deze gedecentraliseerde internetrevolutie werkelijk drijft en helpt hij bedrijven de wondere wereld van Web3 verkennen en begrijpen. Zijn eigen ervaringen als ondernemer in (digitale) marketing, technologie en productontwikkeling bezorgen hem alvast de juiste toon.

Ook de achtergrond van Christina Hadinoto bij zowel Microsoft als FNG Group zorgt ervoor dat Contour Lab AI en retail werkelijk wil samenvoegen. Hoe zorg je er immers voor dat mensen de kleren vinden die hen écht passen? Pasvorm is zoveel meer dan een maat, weet Hadinoto. Haar Contour Lab is daarom de eerste “online bodytype matchmaker software” voor de mode-industrie. Onder andere Marie Méro ging er recent mee aan de slag.

De drie voorprogramma’s – Future of Shopping, Gamechangers en Metaverse & Web3 – worden op 20 april gevolgd door een inspirerend plenair hoofdpodium met een volledig vrouwelijke topaffiche en een walking network dinner.

Klik nog snel hier om het RetailDetail Congress niet te missen.
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    “Over vijf jaar is Wibra dubbel zo groot”

    Wibra-topman Bas Duijsens ziet steeds minder “discountschaamte” en neemt nu zelfs Parijs in het vizier. Om de ambities waar te maken, gaat de retailer volgend jaar mogelijk op zoek naar externe financiering.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN