De ontwikkelingen op het vlak van het metaversum, Web3 en artificiële intelligentie gaan razendsnel. De impact op retail wordt onthutsend: op het RetailDetail Congress besteden we er daarom graag een voorprogramma aan, met opzienbarende cases en indrukwekkende trends.
Waar de jonge generatie thuis is
Jongeren zijn niet meer weg te denken van Roblox en Fortnite: immersieve virtuele werelden die ze zelf creëren en bewonen. Ze geven ons een voorsmaakje van Web3 en de metaversa. Wil je jonge consumenten bereiken en de toekomst proeven, is het daar waar je moet zijn.
Dat weet niemand beter dan expert Maarten Leyts, stichter van Trendwolves en auteur van het aankomende boek Generation (Z)Alpha in M(B)eta. In het voorprogramma The Metaverse & Web3 op het RetailDetail Congress schetst hij niet alleen de trends, maar pikt hij er ook verrassende cases uit de retail uit.
Blockchain voor chefs, NFT’s voor fashionista’s
Zo is er Chefchain, een unieke blockchain voor de foodservice. Niets is immers zo complex als toeleverketens voor voeding – zeker nu de consument ook nog eens absolute transparantie verwacht en precies wil weten wat die eet. Chefkok Damien Taylor richtte Chefchain op omdat hij gelooft dat de voedingsindustrie het meest te winnen heeft bij de adoptie van de blockchain.
Of wat te denken van de ludieke reeks NFT’s waarmee Hugo Boss de jonge generaties wist te beroeren? Vorig najaar lanceerde het modemerk virtuele personages die emoties symboliseren, om mentaal welzijn bespreekbaar te maken. Alle 1.001 NFT’s waren in een mum van tijd uitverkocht, net als de (wel fysieke) T-shirts die erbij hoorden. Alejandro Delgado, creative digital strategist bij Hugo Boss, legt op het RetailDetail Congress uit waarom dergelijke technologische innovaties een belangrijk onderdeel zijn van de strategische omwenteling van het Duitse modemerk.
Matchmaken met kunstmatige intelligentie
Het mysterieuze metaversum demystifiëren, dat is de specialiteit van Nick Decrock (49/META). Voorbij de hype toont hij wat deze gedecentraliseerde internetrevolutie werkelijk drijft en helpt hij bedrijven de wondere wereld van Web3 verkennen en begrijpen. Zijn eigen ervaringen als ondernemer in (digitale) marketing, technologie en productontwikkeling bezorgen hem alvast de juiste toon.
Ook de achtergrond van Christina Hadinoto bij zowel Microsoft als FNG Group zorgt ervoor dat Contour Lab AI en retail werkelijk wil samenvoegen. Hoe zorg je er immers voor dat mensen de kleren vinden die hen écht passen? Pasvorm is zoveel meer dan een maat, weet Hadinoto. Haar Contour Lab is daarom de eerste “online bodytype matchmaker software” voor de mode-industrie. Onder andere Marie Méro ging er recent mee aan de slag.
De drie voorprogramma’s – Future of Shopping, Gamechangers en Metaverse & Web3 – worden op 20 april gevolgd door een inspirerend plenair hoofdpodium met een volledig vrouwelijke topaffiche en een walking network dinner.