Wat verwacht talent nu op de arbeidsmarkt? Welke bedrijven zijn aantrekkelijk om voor te werken en waarom scoort retail zo laag? “Al met kleine stappen kan je een grote impact hebben”, zegt Olivier Lefèvre van Randstad, “maar wees niet naïef: werkgevers hebben de ‘war for talent’ verloren.”
Retail als werkgever: bekend maar onbemind
De distributie is van alle sectoren de minst aantrekkelijke voor werknemers. Ook (non-food)retail scoort qua aantrekkelijkheid niet bijster hoog: op de voorlaatste plaats, samen met transport en logistiek. Dat blijkt uit de jaarlijkse “employer brand survey” van Randstad, die de HR-dienstverlener al 24 jaar organiseert.
Waar knelt het schoentje? In principe hebben retailers heel wat kaarten in handen voor een sterk werkgeversmerk, want de naamsbekendheid is zeer hoog, ziet Olivier Lefèvre, director talent advisory voor Randstad België. Op het RetailDetail HR & People Congress deelt hij wat talent vandaag verwacht op de arbeidsmarkt, samen met concrete tips en tricks rond aanwerving en retentie.
“We hebben een goed zicht op de perceptie van werknemers in 32 landen dankzij ons onderzoek, met alleen al in België 12.000 respondenten. Welke evoluties zien we in de verwachtingen? En hoe verschillen die per leeftijd of tussen mannen en vrouwen? Opvallend: ondanks de verschillen, is wat mensen echt belangrijk vinden toch vrij gelijklopend”, aldus Lefèvre.
Net zoals op date gaan
Het loopt vaak al spaak bij de verwachtingen. ‘Recruitment marketing’ en ‘employer branding’ worden nog veel door elkaar gehaald, merkt Lefèvre. “Ik leg het graag zo uit: ‘recruitment marketing’ is iemand op date vragen, je ‘employer branding’ bepaalt of die persoon ja zegt.”
Meteen maakt dat duidelijk hoezeer ‘employer branding’ deel van je strategische visie moet uitmaken: eerst moet je weten wie je bent als bedrijf. Welke beloftes kan je maken aan je (toekomstige) werknemers? Niet alleen bij aanwerving, maar ook na die eerste date: hoe zal jullie leven samen eruitzien?
De werkgeversbelofte moet je ‘plotten’ op de hele ‘talent lifecycle’, op elk moment van de relatie samen. “Weet dus eerst waar je voor staat. Wat zijn je beloftes en waarden, los van de trends. Er is geen goed of fout, zolang de verwachtingen maar op elkaar zijn afgestemd”, vertelt de HR-specialist, die zo meteen ook waardevol relatieadvies meegeeft.
Maar om het toch bij retail te houden: “Stel je bent een efficiëntie-gerichte convenienceretailer die 7/7 open is. Dan zoek je werknemers met andere verwachtingen dan voor een boetiek met een hoog luxe- en servicegehalte. Prima, ‘work-life balance’ is weliswaar de tweede hoogste factor waar mensen naar kijken, maar er zijn mensen die in het weekend willen werken – zeker als je dan bijvoorbeeld compenseert met andere factoren.”
Werknemers hebben de oorlog gewonnen
Vergeet niet: “De ‘war for talent’ is voorbij, en talent heeft gewonnen. Mensen kiezen waar ze gaan werken, wie nog anders denkt is heel naïef. Toch zien bedrijven hun ‘human capital’ nog vaak als kost, terwijl het eigenlijk kapitaal is. Maar zelfs dan: ook kosten moet je optimaliseren en vergen investering om ze te laten renderen.”
Die investeringen kan overigens iedereen doen, vindt Lefèvre belangrijk om te benadrukken: “Met kleine stappen kan je een grote impact hebben.” Alvast enkele tips: definieer de mensen die je nodig hebt en als iedereen in het bedrijf mee ondersteunt als ambassadeur kan je heel wat bereiken. Meer tips en handvaten over hoe aanwerving en retentie aan te pakken, deelt de talentadviseur op 6 juni in Antwerpen.
Wil je werken aan jouw werkgeversmerk? Olivier Lefèvre spreekt op het RetailDetail HR & People Congress, op 6 juni in Antwerpen, samen met sprekers van Delhaize, La Lorraine Bakery Group, Randstad en vele anderen.